Benvolguts i benvolgudes

En relació a l’acte que la nostra universitat acollirà el proper dia 14 de juny a les 12h a l’Edific Vèrtex en defensa dels drets civils i en reivindicació de la missió de la universitat com a inspiradora del pensament crític dels valors democràtics, m’agradaria realitzar la meva humil aportació com a membre de la universitat que l’acull i en exercici de l’esperit crític dels valor democràtics.

Defenso i crec en els valors republicans de la laïcitat, la igualtat, la legalitat i la fraternitat entre els pobles i els seus ciutadans i ciutadanes.

No crec i estic en contra qualsevol tipus de discriminació per procedència, origen, sexe, classe social o llengua que es parli al territori català o qualsevol altre territori

Les persones que van venir a treballar a Catalunya procedents de Castilla, Andalucía, Aragón, Extremadura, Galícia, i altres indrets del món, abans de la Guerra Civil, durant el franquisme, en democràcia, i els que encara estan per venir, no han estat mai ni seran colons. Són i seran treballadors catalans que van arribar i arribaran a Cataluña a treballar amb les seves mans, sovint en condicions d’explotació, i que parlen i continuaran parlant alguna o ambdues de les dues llengües pròpies de Catalunya.

Hem de defensar lliurement les nostres idees polítiques, amb respecte per les institucions que ens ho faciliten, en lliure confrontació i dins del marc legal constitucional del que tots ens hem dotat.

Tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya i España tenim l’obligació de respectar les institucions i les lleis que entre tots ens hem dotat per conviure en democràcia i llibertat.

En democràcia, és l’obligació de tot ciutadà o ciutadana, de tota institució pública, de tota associació que es digui demòcrata, reprovar rotundament i lluitar contra qualsevol tipus de pensament, expressió o ideologia propera o semblant a les que tant de dolor van generar durant els moments mes tràgics de la història recent d’Europa, com ara, les que centenars de vegades ha expressar l’actual president de la Generalitat i dirigents de partits polítics d’àmbit estatal.

I finalment, en el meu exercici de l’esperit crític que empara i impulsa la universitat on treballo, m’agradaria expressar que un partit polític mai es pot apropiar de la representació de tot un poble. Cap partit polític és Espanya i cap partit polític és Cataluña. Les societats democràtiques són diverses, plurals, i els partits polítics són eines que defensen i intenten aplicar determinats models socials de convivència i de futur amb la participació de les persones. Quan l’objectiu d’un partit polític és aplegar multituds amb arguments falsos per apropiar-se dels sentiments identitaris col.lectius i de les essències d’una nació, orienta als seus seguidors i als seus ciutadans cap a l’enfrontament amb l’altre.

Si us plau, m’agradaria que a la vostra jornada, en la mesura que sigui possible, tinguéssiu present aquestes reflexions

Moltes gràcies

Salut