Vés al contingut (premeu Retorn)

Jornada d'Innovació Docent JID Juliol 2011

LOGO-JID-juliol2011.pngUn any més celebrem la Jornada d'Innovació Docent, JID-RIMA 2011, organitzada des del projecte RIMA (Recerca i innovació en Metodologies d’Aprenentatge, ICE-UPC) amb la intenció de donar visibilitat i difusió a totes aquelles experiències vinculades a la innovació docent, tot aprofitant els àmbits contemplats pels propis grups de RIMA.

OBJECTIUS
  • Difondre les experiències d’innovació docent en les que treballen els grups de RIMA.
  • Oferir un espai de comunicació entre els membres de tota la comunitat acadèmica en temes d’innovació docent.
DESTINATARIS
JID-RIMA 2011 va dirigida als/les membres de la comunitat acadèmica, siguin o no membres dels grups de RIMA.
DIA
11 de juliol de 2011
UBICACIÓ
Sala d’Actes de la Facultat Matemàtiques i Estadística (FME), al Campus Sud.

09:15h - 09:30h Presentació de la jornada
09:30h - 10:30h Conferència “La gestión de la Innovación Docente a la UPM”
Jesús Arriaga, adjunt al Vicerector d l’Àrea de Planificació, de la Universidad Politécnica de Madrid (UPM).

Resum: Entre els objectius estratègics de la Universitat Politècnica de Madrid es troba la promoció dels processos d'innovació educativa i el desenvolupament de projectes relacionats amb la millora contínua de la qualitat dels seus ensenyaments. Per a la consecució d’aquesta meta, a UPM està promovent diferents accions que van des de la creació de diferents grups de treball en el marc d’innovació educativa fins a l’organització de convocatòries de suport a projectes institucionals que permeten al seu personal l'engegada d'accions dirigides a la millora de la qualitat dels seus ensenyaments en titulacions oficials.
En aquesta conferència podrem conèixer més àmpliament totes aquestes experiències d’innovació docent.
10:30h - 11:00h Coffee-Break
11:00h - 13:00h Tallers a càrrec dels grups: Pots inscriure’t al taller que més t’interessi.
Taller 1
GRAPA: “Alguns exemples de bones pràctiques d’avaluació del grup”
Taller 2
GENCAD: “Comprensió de dispositius tecnològics amb ajut TIC” (11.00h-12.00h)
  • Ponents: F.Xavier Villasevil, Joan Soler, Manuel L. Membrilla
  • Descripció: Activitat per ensenyar com fer comprendre les estructures i/o mecanismes de funcionament de dispositius tecnològics i de treballar estructures mentals (metacognició) amb ajut de les TIC. Mostrarem i comentarem diversos exemples realitzats pel grup.

GIDF: “La cultura científica de l’estudiantat d'enginyeria i futur professorat de secundària” (12.00h-13.00h)
  • Ponents: Andrés Aragoneses, Antonio Hernández.
  • Descripció: En aquesta activitat es debatran diferents qüestions, es compartiran opinions i experiències que permetin ajudar en la docència de les ciències bàsiques, en especial de la física.”
Taller 3
GRAPAU: “Descobrim l’aprenentatge autònom com a eina docent
  • Ponents: Jordi Marcè Nogué, Núria Salán
  • Descripció: Es proposa una activitat en la que, tothom que hi participi, pugui elaborar un document de disseny d'una activitat d'Aprenentatge Autònom personalitzat a les seves necessitats (matèria, curs, perfil d'estudiantat, nivell...).
Taller 4
VISCA: Presentació de la Càtedra VMO i la Càtedra d’Accessibilitat amb la demostració de dues activitats docents sobre accessibilitat universal

• Ponents: Jaume Fabregat, Daniel Guash
  • Descripció: Es presentarà la Càtedra VMO, amb les funcions i activitats que realitzen, i també la Càtedra d’Accessibilitat amb exemples de les iniciatives docents accessibles que s’han portat a terme a la universitat, juntament amb la demostració d’un parell d’activitats docents que inclouen la formació en continguts de matèria d’accessibilitat universal i la sensibilització de l’estudiant de la realitat que l’envolta. Activitats que poden servir d’exemple i aplicació docent de manera genèrica a les disciplines tècniques que s’imparteixen a la UPC.
13:00h - 14:00h Conferència “La seducció com a eina per a la innovació docent”
Marc Boada, Divulgador Científic, presentador del programa Què-Qui-Com i membre del grup GIDMAD.

Resum: Fer pedagogia no és senzill. Habitualment, hem d'acomplir uns objectius que sovint han marcat agents no acadèmics, hem de lluitar amb un estudiantat divers, de vegades desmotivat, fins i tot les condicions de "contorn" són fluctuants i canvien curs rere curs.
En mig d'aquest escenari, el professorat intentem tirar endavant amb el temari, busquem la manera de fer arribar continguts de qualitat en mig d'un brogit social, d'un soroll de fons en ocasions insuportable. El nostre alumnat està sobreestimulat per diversos canals (el cinema, la televisió, els videojocs...) que els aporten visions espectaculars, sovint purament imaginàries, irreals. Els seus models, actors, cantants, famosos, són d'una futilitat encisadora... I en mig de tot això, el professorat passa quasi desapercebut, quan, en realitat, juga un rol essencial.
Com sobreviure amb èxit? Què cal fer per poder gaudir de la nostra quota d’atenció? Les possibilitats son moltes, el professorat ho sabem, però en aquesta ocasió ens proposem una reflexió sobre una de les eines que, de vegades, oblidem: la seducció. I ens preguntarem, com podem convertir la recerca del coneixement en una activitat que els pugui seduir...?
A partir de les 14h El professorat del grup VISCA organitza una barbacoa al campus de la FME per a tots els assistents dins del marc d’aquesta Jornada.

L'assistència a la barbacoa té un cost de 5€, que es pagarà el mateix dia de la Jornada.