Protocol UPC d'emergències i alertes internacionals

El Consell de Govern de la UPC ha aprovat per Acord de 5 d’abril de 2022 el Protocol UPC d’emergències i alertes internacionals per donar resposta a les situacions en què sigui necessari adoptar mesures urgents que tenen un impacte directe sobre la comunitat universitària.

Aquest protocol s’aplicarà en el cas d’emergències que tinguin lloc en territori internacional i en el cas d’emergències que afectin a qualsevol integrant de la comunitat universitària (estudiants, PAS i PDI) en situació de mobilitat internacional, realitzant activitats pròpies del seu col·lectiu (estudis, pràctiques, docència, recerca, formació o col·laboració), com també a les persones de la comunitat internacional que es trobin en una situació d’estada a la nostra universitat (mobilitat, docència, recerca, pràctiques, estudis, formació o col·laboració).

El document estableix una tipologia de riscos que poden esdevenir en emergències i defineix dos òrgans dins la institució que coordinaran les situacions d’emergència que tinguin lloc: la Comissió d’emergències internacionals UPC (CEI) i el Comitè tècnic d’emergències internacionals (CTEI).

Programa d’Acollida de refugiats

D’altra banda, l’esmentat Acord inclou un annex amb el Programa d’Acollida de refugiats, que és l’ampliació de l’Acord núm. 2017/05/08 del Consell de Govern pel qual es va aprovar l’admissió de refugiats als estudis de grau i màster, i ajuts a la matrícula. L’objectiu d’aquest programa és acollir a persones que han hagut de fugir del seu país a causa de conflictes bèl·lics, així com altres contextos d’emergència o de persecució, oferint una formació universitària.

La coordinació de les activitats en relació a l’acollida de refugiats a la UPC seran assumides pels vicerectorats responsables de Política Acadèmica, Docència i Estudiantat, Política Internacional, i Responsabilitat Social i Igualtat. Com a unitat responsable de la gestió d’aquesta convocatòria s’identifica el Centre de Cooperació per al Desenvolupament de la UPC.

El programa vol oferir a les persones refugiades suport a la integració i la normalitat en la vida diària mentre duen a terme la seva formació, considerant els recursos disponibles a la UPC. El Programa d’Acollida d’Estudiantat inclou un catàleg d’ajuts i serveis directes a les persones refugiades que s’ha completat a partir dels recursos que la UPC pot oferir considerant els seus ensenyaments i serveis a la comunitat.

La proposta del catàleg d’ajuts inclou, amb caràcter general, atorgar ajut de matrícula a titulacions de grau, màster i doctorat i facilitar l’accés a beques d'aprenentatge que puguin aportar un complement econòmic mensual per al manteniment. Quant als serveis oferts, aquests contemplen la possibilitat d’incorporar-se al programa de mentoria entre iguals SALSA’M, tenir accés al programa de Salut Visual del CUV de la FOOT i al suport psicològic proporcionat per l’Oficina d’Inclusió, així com facilitar l’accés als recursos de suport lingüístic disponibles sota la coordinació del Servei de Llengües i Terminologia UPC.

Podran accedir també a aquest programa els i les estudiants refugiats admesos prèviament a estudis de grau o màster impartits en centres propis de la UPC cada curs acadèmic.

Més informació: Acord CG/2022/03/03 de 5 d'abril de 2022, del Consell de Govern.