3a Datathon FME 2023: crònica, resultats i fotos

300 participants, moltes empreses involucrades, reptes aconseguits i tothom molt satisfet: la 3a Datathon FME va ser un d'èxit que consolida i augura una quarta edició per l'any vinent.

La 3a edició de la Datathon FME es va celebrar el cap de setmana passat, amb un gran èxit de participació. L'organització va anar a càrrec de l'Associació d'Estudiants de Dades i l'FME, i va comptar amb la col·laboració de diverses empreses (NTT Data, Mango, UPC Sostenible, Qualcomm, Novartis, IBM Consulting).
Més de 300 assistents, provinents de 24 països diferents, van prendre part a l’esdeveniment!

Els participants van treballar en equips de fins a 4 persones, enfrontar-se a un dels tres reptes plantejats:

• NTT Data va aportar dades reals sobre totes les compres de material d’un grup d’hospitals des del 2015. L’objectiu era el de crear un pla de compres per a l’any 2023 mitjançant l’anàlisi de les sèries temporals. Calia calcular-ne el cost total i detectar patrons de compres així com combinacions usuals. Finalment, els participants havien d’estudiar com podien modificar el pla per a minimitzar-ne l’impacte ambiental.
  • El repte de MANGO consistia a crear diverses recomanacions d’outfits compatibles donada una peça de roba inicial. Per a fer-ho, es disposaven dades de més de 9000 peces de roba, entre les que sempre hi havia una imatge, factor que incrementava la complexitat del problema. Aquest factor va permetre que l’ús de models avançats com les xarxes neuronals convolucionals (CNN) o les basades en grafs (GNN).
  • UPC Sostenible va presentar un repte que es dividia en diverses fases. La primera consistia a explicar quins factors determinen els mitjans de transport que es fan servir per a arribar a la UPC. Després, els participants podien escollir entre crear una visualització que mostrés els fluxos de persones generats per la UPC o en fer una proposta per a millorar la xarxa de transport públic existent. L’objectiu final era el d’intentar reduir les emissions de CO₂.
Els participants van disposar de 32 hores per plantejar solucions als reptes. Molts dels participants van passar la nit a l'FME per poder aprofitar més el temps.
Durant aquestes hores, NTT Data, Mango i Qualcomm van oferir xerrades tècniques sobre les innovacions que fan servir en intel·ligència artificial i ciència de dades durant el seu dia a dia. NTT Data va parlar d’IA generativa, Mango va explicar part de la seva stack i dels models que fan servir i Qualcomm es va centrar en l’execució on-device de grans models, com stable difussion.
Però no tot va ser feina, també hi va haver diverses activitats lúdiques. Una de les més exitoses van ser les curses de Viquipèdia, un concurs on calia anar d’una pàgina de Viquipèdia fins a una altra, mitjançant els enllaços interns, en el menor temps possible. A part, també hi va haver un MegaTrivia, una gran competició de trivial amb diverses proves, així com una sessió de ioga a l’aire lliure, que va tenir lloc a primera hora del matí de diumenge.
Un total de 54 equips van enviar els seus resultats. Després es van fer presentacions orals, on diversos jurats van decidir els grups guanyadors de cada premi. Tots van coincidir a destacar l'altíssim nivell dels participants: van quedar entusiasmats amb les propostes, molt innovadores.

L'acte va acabar diumenge 12 a la tarda, amb una cerimònia de cloenda on es van anunciar els equips guanyadors. També es va lliurar un premi especial al millor equip novell (rookie).

Es va comptar amb la presència del delegat per la recerca de la UPC, Jordi Cortadella, el degà de l'FME Jordi Guàrdia i el coordinador del GCED, Ferran Marqués, així com amb Albert Mayol (NTT Data) i Mathias Brenninkmeijer (MANGO).

Cal fer un agraïment explícit a totes les empreses col·laboradores, gràcies a les quals s’ha pogut fer aquesta tercera edició de la Datathon FME. També cal agrair a l'equip de voluntaris que van ajudar en l’organització de l’esdeveniment, sota l'impuls i lideratge de l'Associació d'Estudiants de Dades i l'FME. Enllaç a l'àlbum de fotos.

Aquí tenim els equips guanyadors de l'edició d'enguany. Enhorabona a tots i totes!  #DatathonFME
Equip Aguacate: Pau Hidalgo, Miquel Ropero, Núria Llopart i Pol Margarit
Equip OptiFlow Innovators: Alex Serrano, Joel Solé, Nathaniel Mitrani i Jan Tarrats
Equip Outfit Generator: Joan Gomà, Eloi Pagès, Pol de los Santos (falta Manuel Torres)