Vés al contingut (premeu Retorn)

El catedràtic emèrit de l’ESEIAAT de la UPC, Joseba Quevedo, distingit amb el Premio Nacional de Automàtica del Comité Español de Automática (CEA)

Joseba Quevedo, catedràtic emèrit de la Universitat Politècnica de Catalunya -BarcelonaTech (UPC) i professor durant  34 anys a Terrassa, ha estat distingit pel Comitè Español de Automàtica (CEA) amb el Premio Nacional de Automàtica, que agrupa investigadores, professors i professionals de l’automatització, el control, la robòtica, la visió i la intel·ligència artificial. La trajectòria docent i investigadora de Quevedo es tradueix en 43 anys dedicats a l’enginyeria automàtica i la robòtica, la fundació de dos grups de recerca, centenars de publicacions científiques, desenes de projectes d’R+D i la creació dels diploma de la UPC per a més grans de 55 anys.

Joseba Quevedo Casín, donostiarra nascut l’any 1952 i establert a Sant Cugat del Vallès, ha estat professor i investigador de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrials, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) des de l’any 1989, any en què va aconseguir la seva plaça de professor titular. Joseba Quevedo va crear cinc anys després la secció departamental d’Automàtica al Campus de Terrassa. L’any 1994, quan era rector de la UPC Jaume Pagès i dirigia l’Escola de Terrassa Ramón Capdevila, va aconseguir posar en marxa a Terrassa uns estudis universitaris pioners a Espanya: la titulació de segon cicle d’Enginyeria en Automàtica i Electrònica Industrial.

Quevedo també va fundar el grup d’Investigació en Sistemes Avançats de Control (SAC) i el centre específic de recerca  Supervision, Safety and Automatic Control (CS2AC), del qual ha estat director fins l’actualitat. La producció d’aquests dos grups de recerca universitaris, en els quals treballen actualment 25 investigadors i investigadores, i la seva aportació als avenços de l’automàtica i la robòtica, es tradueix en la publicació de prop de 800 articles científics i més de 200 projectes d’R+D competitius.

Igualment, Joseba Quevedo, membre del consell científic de Cetaqua Barcelona, ha impulsat el laboratori LEA-SICA, una federació de cinc grups de recerca especialitzats en robòtica i automàtics del sud de França i Catalunya ubicats a Terrassa, Girona, Toulouse, Perpinyà i Barcelona. També va fundar l’any 1999 el col·lectiu de professors i investigadors catalans CERCA.

La producció científica de Joseba Quevedo passa per més de 500 publicacions, cent dels quals s’han publicat a revistes d’impacte. Ha escrit 5 llibres i 24 capítols de llibres, ha dirigit 15 tesis doctorals i ha obtingut 7 premis científics. El recentment guardonat amb el Premio Nacional de Automática ha liderat 15 projectes d’R+D europeus, 20 projectes d’R+D nacionals, 7 projectes de la Generalitat de Catalunya i 30 projectes de transferència tecnològica amb empreses, amb els que la UPC ha ingressat més de 6,5 milions d’euros.

Entre tota aquesta intensa tasca científica i d’innovació tecnològica en l’àmbit de l’automàtica i el control, Joseba Quevedo destaca en el disseny i desenvolupament d’algoritmes de detecció, diagnosis i pronòstic de fallades; detecció de ciberatacs en sistemes complexos com ara xarxes de distribució d’aigua i energia; disseny de sistemes avançats de control amb capacitat d’adaptació i reconfiguració de falles de sensors; optimització de sistemes de distribució d’aigua i localització de fuites.

Així mateix, Joseba Quevedo ha estat delegat del rector de la UPC al Campus de Terrassa durant vuit anys amb tres equips rectorals diferents i va crear el Diploma de la UPC ‘Ciència, tecnologia i Societat’ per a persones més grans de 55 anys.

Quant a la seva activitat al CEA, Quevedo ha estat secretari, vicepresident i president d’aquesta institució; va impulsar a Terrassa l’any 2013 les jornades d’automàtica que organitza cada any i ha estat un membre molt actiu, amb participació en grups temàtics de control intel·ligent i d’enginyeria de control.

Actualment, Joseba Quevedo és catedràtic emèrit de la UPC, coordinador del diploma sènior, director del centre de recerca CS2AC i comissionat de l’ESEIAAT per a la Recerca.

Lloc web de CEA