Vés al contingut (premeu Retorn)

La UPC posiciona Terrassa com un dels motors d’innovació tecnològica a Catalunya

Els 29 grups d’R+D integrats per professors i investigadors de les tres Escoles de la UPC a Terrassa i de l’INTEXTER conformen un dels motors principals d’innovació tecnològica de Catalunya. Si més no, això es desprèn de les xifres del Centre de Transferència i Tecnologia (CTT) de la UPC i de la memòria anual que elabora l’Àrea de Recerca Desenvolupament i Innovació de la UPC. A la llum d’aquests informes  la Universitat Politècnica de Catalunya-Barcelona Tech (UPC) va captar 20 milions d’euros l’any 2022 en projectes i contractes desenvolupats per grups d’R+D de Terrassa.

Els 29 grups de recerca universitària que treballen a Terrassa es consoliden com un dels actius més importants del país per a la innovació tecnològica a Catalunya i dins de la UPC. Així ho demostren les xifres de tancament de l’exercici de l’any 2022 del Centre de Transferència de Tecnologia de la UPC (CTT), amb una captació de rècord  de 20 milions d’euros corresponent a projectes de recerca nacionals, internacionals i contractes amb empreses. Aquesta xifra dobla la mitjana obtinguda durant els darrers sis anys establerta en 10 milions d’euros.

Els 20 milions d’euros captats pels grups d’R+D de la UPC a Terrassa provenen majoritàriament de projectes internacionals, amb un total de 12,5M€. La xifra relacionada amb els  projectes nacionals també és molt positiva: 5,5M€ captats. La resta, fins arribar als 20 milions, es distribueix en contractes amb empreses, donacions i subvencions i formació. Pel que fa al nombre de projectes, els investigadors i investigadores de la UPC a Terrassa durant l’any 2022 han dut a terme 156 projectes nacionals, internacionals i contractes bilaterals amb empreses.

D’altra banda, segons la memòria anual que elabora l’Àrea de Recerca Desenvolupament i Innovació de la UPC, el de Terrassa és el  campus que més creix en ingressos i en contractació absoluta de tota la UPC en els quatre últims anys, amb un import de 14M€ durant l’any 2022 i  lidera la contractació absoluta del 2022 a la UPC, pel que fa a projectes nacionals i sol·licituds de projectes.

Xavier Roca, director de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) i delegat del rector de la UPC al campus de Terrassa considera que “aquestes xifres no només mostren l’excel·lència de l’activitat dels nostres investigadors i la seva potència innovadora en tecnologia, sinó que posiciona la nostra universitat i la ciutat de Terrassa com a un gran pol de talent al servei de la competitivitat de la indústria catalana. El fet que estem ubicats al gran Vallès, que és el motor industrial de Catalunya, garanteix a la indústria el soci i l’agent d’innovació proper i eficaç

I és que l’R+D de la UPC a Terrassa s’estén 18* àmbits industrials i de coneixement, d’importància estratègica global els que treballen 344 investigadors i investigadores distribuïts en els 29  grups. D’aquests 29 grups, 6 pertanyen a  la Xarxa TECNIO, la qual cosa suposa el 50% de la UPC, fet que posiciona Terrassa, llevat de Barcelona,  com la ciutat catalana amb més grups d’aquesta xarxa. La resta de grups (23) són grups SGR reconeguts, dels quals 9 han estat finançats per la Generalitat de Catalunya. A més, la UPC a Terrassa compta amb un Institut d’Investigació (l’INTEXTER), quatre centre específics de recerca i un centre Universitari de serveis assistencials de salut com és el Centre Universitari de la Visió (CUV).

Al llarg dels anys, la innovació tecnològica de la UPC a Terrassa ha generat també 20 empreses spin-off que han pogut comercialitzar el resultat de la seva recerca amb participació de la UPC i la inversió d’empreses privades.

El catedràtic emèrit Joseba Quevedo, actualment comissionat  per a la recerca al campus de Terrassa creu que “un dels valors fonamentals del nostre R+D és la diversitat i la multidisciplinarietat. Ara mateix tenim investigadors de referència internacional en diferents àrees de la tecnologia treballant en 131 projectes competitius, la qual cosa vol dir que han competit amb altres centres per desenvolupar-los. Aquesta diversitat ens permet ser molt versàtils en la transferència d’innovació tecnològica i molt atractius per a la indústria, que necessita resultats concrets i tangibles.” conclou Quevedo

*Àmbits d’activitat R+D de la UPC a Terrassa

Lloc web de l’R+D de la UPC a  Terrassa