La UPC redueix un 19 % el consum d’aigua durant l’any 2023

El passat mes de juliol la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) va posar en marxa un programa de mesures per donar compliment al Pla Especial de Sequera i reduir el consum d’aigua de manera permanent.

Amb l’entrada en la fase d’emergència cal reduir un 25 % el consum d’aigua. Respecte a la mitjana 2018-19, l’any 2023 el consum total de la Universitat s’ha reduït un 19 %.

En marxa 5 TFG sobre el consum d’aigua als campus.

Diferents estudiants de la Universitat han iniciat el seu treball de fi de grau (TFG) sobre l’estudi del consum d’aigua als campus de Manresa, Terrassa, Baix Llobregat, Diagonal Nord i Diagonal Sud. L'estudiantat i el professorat també poden contribuir a la millora de la gestió de l'aigua a la Universitat a través de la realització i tutorització, respectivament, de treballs de fi d'estudis per analitzar el consum d'aigua i fer propostes als campus, en el marc del Campus Lab. La idea és avaluar el consum d'aigua dels edificis, detectar els sistemes més consumidors i proposar actuacions d'estalvi, reutilització, recuperació o regeneració als campus.

Són accions que van en línia amb el Programa de mesures per a la reducció del consum d'aigua i fer front a la sequera, aprovat el juliol passat pel Consell de Govern. A més d'actuacions concretes en l'àmbit de les infraestructures, els laboratoris, els lavabos, la jardineria o la neteja, el programa contempla accions de sensibilització i implicació de la comunitat, així com una convocatòria de projectes de docència i recerca per a la millora de la gestió de l'aigua als campus.

Resultats per campus:

A més de les mesures d’obligat compliment que s’han implementat com, per exemple, la prohibició de regar zones enjardinades, s’han fet actuacions en diferents àmbits per tal d’assolir la reducció de consum que marca el Pla Especial per Sequera.

ACCIONS REALITZADES
Reducció de consums als laboratoris: S’han identificat els principals consums i s’han aplicat sistemes de recirculació i aprofitament d'aigua en diferents laboratoris. Les primeres actuacions s’han dut a terme al Laboratori de Mecànica de Fluids (EPSEVG), al Laboratori de Química General (ESEIAAT) i al Laboratori d’Enginyeria de Materials (EEBE). En paral·lel s’estan estudiant mesures a altres laboratoris que s’implementaran en les pròximes setmanes.
Millora dels processos de neteja: En l'anterior contracte es va millorar la sostenibilitat del servei de neteja, amb una reducció del 59% del consum d'aigua. També s'han reduït l'ús de productes químics i envasos d'un sol ús.
Aprofitament d'aigües pluvials i de condensació: S’han estudiat i adequat dipòsits per a la recuperació d’aigües pluvials, recuperació de condensats d’equips de climatització a l’edifici Vèrtex i a Campus Diagonal-Besòs. En el cas de l’EPSEVG, es troba en fase de projecte.
Actuacions en lavabos: S’han estudiat els diferents sistemes d’aixetes i cisternes als lavabos de la Universitat, per tal de prioritzar actuacions en aquells que són menys eficients.
Monitoratge i estudi de consums: Actualment, el 69 % del consum d’aigua dels diferents edificis de la Universitat està monitorat i es pot consultar en temps real al web SIRENA. Les properes actuacions se centraran en el monitoratge de tots els edificis i campus, així com els laboratoris amb més consum. El SIRENA permet analitzar els consums d’aigua per hores detectar fuites i consums excessius.
Detecció de fuites a lavabos: S’ha implementat un sistema per a la detecció de fuites i pèrdues d’aigua amb la col·laboració de la comunitat universitària a través d’un formulari.

Consulteu les mesures a UPC Sostenible