Comunicat EEABB - UPC

Comunicat de l'EEABB i la UPC de suport a les reivindiccions del sector agroalimentari, d'aquests dies a Catalunya i Europa

L’Escola d’Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes (EEABB) de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech, vol mostrar el seu suport a les reivindicacions del sector agroalimentari, que aquests dies s’està manifestant arreu del territori català i d’Europa.

Són moltes les causes que han portat al sector a una situació de gran dificultat que, a més a més, s’ha vist accentuada per la extrema sequera que patim. La pandèmia va posar de manifest la importància de poder tenir aliments sense necessitat de recórrer grans distàncies, aliments que no necessiten molts més recursos que els que tenim a l’abast, i és necessari que la societat segueixi posant en valor tenir una agricultura de proximitat que aporti productes de qualitat, sans i segurs.

L’EEABB UPC i la seva comunitat forma part de l’ecosistema agroalimentari, i és sensible a les diferents realitats que s’han viscut, i que estan passant en els darrers anys. L’agricultura i la pagesia són una peça molt important de la societat, vertebradora del món rural i del sistema agroalimentari, i per això sempre estem i estarem al seu costat.

L’EEABB UPC treballa per generar eines i coneixement que ajudin a abordar els reptes i problemàtiques del sector, amb l’objectiu d’optimitzar els costos de producció, incrementar la qualitat i millorar les externalitats ambientals de la producció agroalimentària. En el context actual de canvi climàtic, treballem també per generar eines que incrementin la resiliència dels sistemes agraris. Treballem per posar les eines que afavoreixin la incorporació de gent jove al sector, i dignificar l’agricultura, que no està passant per un bon moment.

Des de l’EEABB UPC sempre hem cregut en la necessitat de treballar colze a colze amb el sector, perquè sentim que en formem part. Des de la recerca i la formació d’enginyers i enginyeres mirem de contribuir, humilment, a mantenir l’agricultura com a sector estratègic de la societat actual. Som conscients, però, que els reptes van molt més enllà de la tecnificació, i que ara ja és qüestió de tota la societat, perquè hem de tornar a posar el sector agrari al centre. No hem d’oblidar que, com va escriure Thomas Jefferson (Journal de voyage en Europe), “els cultivadors de la terra són els ciutadans més preciosos, els més virtuosos. Són els més lligats al seu país; les seves relacions amb les llibertats del seu país i els seus interessos són els més durables”.

Castelldefels, 7 de febrer de 2024