Vés al contingut (premeu Retorn)

Estudiantat de l’EEBE participa en un projecte de cooperació a Gàmbia centrat en la instal·lació d’estacions fotovoltaiques

Durant tres setmanes visitaran les instal·lacions actuals i assessoraran a formadores de FANDEMA que ensenyen dones d’entre 18 i 65 anys a muntar plaques solars.
D'esquerra a dreta: Eva Cuesta, Pau García i Júlia Aguilera

Tres estudiants de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) marxen des del 7 de juliol i durant tres setmanes a la població gambiana de Tujereng a dur a terme el projecte de cooperació “Il·luminem el futur”. Es tracta de Júlia Aguilera, estudiant d’Enginyeria Mecànica, Eva Cuesta, del grau en Enginyeria de l’Energia, i Pau García, d’Enginyeria Elèctrica.

El projecte, finançat pel Centre de Cooperació i Desenvolupament (CCD) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), té com a objectiu donar suport a les formadores de FANDEMA, un centre de formació per a dones d’entre 18 i 65 anys, gestionat per l’ONG Mbolo Association, i els  tres estudiants han comptat amb l’orientació dels professors Herminio Martínez, Xavier Roset i Àngel Cuadras i la coordinació de la sotsdirectora de responsabilitat social de l’EEBE, Muriel Botey, i de la codirectora d’Mbolo, Sílvia Llopart.

En concret, es donarà assessorament en instal·lacions fotovoltaiques a les formadores de FANDEMA, pel que fa a dimensionat, instal·lació elèctrica i criteris de seguretat de manera que després puguin transmetre a les seves alumnes els coneixements per al muntatge i gestió d’instal·lacions i plaques solars que es puguin utilitzar a les llars per aconseguir electricitat a nivell particular i que alhora pugui ser una sortida laboral.

Per a poder donar aquest assessorament, la Júlia, l’Eva i en Pau han estat treballant un material formatiu i presentacions amb de fonaments tècnics i físics generals. Un material que van rebre inicialment des de FANDEMA i que tots tres han revisat, adaptat i complementat amb l’ajut dels tres professors de l’EEBE.

Per a poder realitzar la formació a nivell pràctic, FANDEMA compta amb petites instal·lacions fotovoltaiques al seu centre que han aportat empreses privades catalanes.

Una altre part del projecte “Il·luminem el futur” és un estudi per a la possible creació de microxarxes per a poder tenir una major estabilitat elèctrica. En una primera part, els tres estudiants realitzaran un estudi de la situació actual i està previst que el mes de febrer els professors Àngel Cuadras i Xavier Roset viatgin a Tujereng per analitzar la viabilitat del projecte i possibilitat de desenvolupar Treballs Final d’Estudis en aquest marc.

També tenen previst donar continuïtat al treball de final de màster d’un estudiant de l’Escola Tècnic Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), que va desenvolupar un tricicle elèctric que es pot connectar a plaques solars. Júlia Aguilera explica que és la seva aportació en tant formada com enginyera mecànica, de cara a que es pugui utilitzar com a mitjà de transport i per a traslladar el material de les instal·lacions fotovoltaiques.

Per a la Júlia, l’Eva i en Pau, la participació en aquest projecte de cooperació és un repte que els permetrà fer un retorn del que han aprés els durant els seus anys de carrera, o si més no, posar-ho en pràctica. A més, tal com diu Júlia, ells podran “donar, però a la vegada aprendre”, i, afegeix: “marxarem sent qui som avui però tornarem bastant canviats”.

Per part de l’EEBE, l’objectiu és que el projecte “Il·luminem el futur” tingui una continuïtat, avaluant la Júlia, l’Eva i en Pau ara durant la seva l’estada quines necessitats hi ha i que estudiantat de l’Escola les puguin desenvolupar.