Vés al contingut (premeu Retorn)

Sou a: Inici / Hemeroteca / Pentaura shell

Pentaura shell

Presentació el 2 d'octubre al Turó de Can Mates
Pentaura shell

El dilluns dia 2 d’octubre es va presentar el projecte Pentaura shell a l'Escola Turó de Can Mates on s’ha instal·lat en un acte on van assistir, a més de l’alumnat i la direcció acadèmica del màster, Josep Maria Vallès, alcalde de Sant Cugat del Vallès; Pere Fuertes, director de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV); Dolors Torres, directora de l’escola Turó de Can Mates, i un representant de l’AFA.

Notícia a UPC School:

Notícia a TV Sant Cugat de l'acte de presentació:

El programa de màster especialitzat en disseny computacional de la UPC School, que es realitza a l'ETSAV,  ha concebut i construït amb èxit un refugi climàtic de fusta a l'escola pública Turó de Can Mates de Sant Cugat del Vallès, demostrant la viabilitat de la construcció en closques de fusta corrugades i segmentades amb juntes rígides fabricades digitalment.

Sota la direcció de l'equip CODAel Màster en Disseny Paramètric en Arquitectura MPDA ha realitzat en aquesta setena edició el projecte Pentaura, que es troba dins d'un marc més ampli de recerca que estudia les possibilitats que ofereixen el disseny computacional, la simulació i els mètodes de fabricació digital per a minimitzar la petjada ecològica de l'arquitectura. En la direcció academica hi han participat professors del departament de representació gràfica a l'arquitectura de la secció del Vallès, i entre l'estudiantat cal destacar la brillant participació de l'Imma Bigas, alumna graduada de l'ETSAV.

Amb l'encàrrec d'oferir un espai versàtil per a diverses activitats escolars, el disseny desplega una volta ramificada aconseguida mitjançant una tècnica digital de form finding (cerca de formes), que recorda els icònics models invertits d'Antoni Gaudí, i que permet oferir als seus usuaris  un aire més fresc mitjançant una pell que transpira.

Augment de l'eficiència per l'ondulació de la seva pell
Inspirant-se en diverses formes de la natura com les petxines marines i les fulles corrugades, i després de l'estudi de diferents exemples del món de l'arquitectura i l'enginyeria, la closca s'ondula per augmentar la seva resistència a les forces externes. Aquesta ondulació augmenta dràsticament el segon moment d'inèrcia, canviant la resistència de la closca a la deformació, reduint així tant el gruix dels taulers de fusta, com també la massa total de l'estructura, malgrat l'augment de la superfície. En el projecte, la minimització de la massa és dirigida per la forma i la distribució de la corrugació, en una negociació constant entre la superfície i el rendiment estructural.

Fabricabilitat per segmentació
La discretització de la closca en plaques triangulars ofereix avantatges pràctics en termes de fabricabilitat i muntatge. Els components discrets de fusta contraxapada es poden fabricar fàcilment amb màquines CNC estàndard de 3 eixos, La mida i el pes d'aquestes plaques també té en compte tant la reducció dels residus que se’n deriva l'optimització dels taulers alhora de situar les plaques, com la facilitat per transportar-les, permetent encabir-les en vehicles comuns i ser muntades per un sol individu sense mitjans auxiliars externs. D'altra banda, la complexitat geomètrica derivada del fet que la forma general de l'estructura sigui doblement corbada és finalment absorbida per la triangulació i la disposició d'un nombre reduït de plaques metàl·liques plegades amb diferents angles i referenciades a cada placa que permeten un muntatge ràpid.

Tot el procés, des del concepte fins a la realitat, reflecteix els esforços col·laboratius dels estudiants i els professors del Màster MPDA a l’hora d’aprofitar les avantatges que ofereix el disseny computacional i les eines de fabricació digital. Tots els aspectes del disseny es van elaborar amb l’eina de modelat paramètric Rhinoceros3D - Grasshopper, utilitzant un motor de relaxació dinàmica per al procés de cerca de formes i diferents programes d’anàlisi estructural dintre del mateix entorn de modelat.

El programa MPDA serveix com a marc per aprofitar els principis de disseny computacional, donant lloc a la creació i optimització d'estructures de fusta lleugeres amb una petjada ecològica mínima. El proper 9 d’octubre comença la seva vuitena edició. Per més informació
podeu assistir a una sessió informativa el proper 19 de setembre.

Estudiantat:
Xavier Almanza, Bindhuja Ameerpet, Imma Bigas, Cristian Cabezas, Miguel Cruz, André Almeida, Robert Fuse, Nerea Gardner Egusquizaga, Shylesh Kumar, Adriana Moreno, Anna Nasrallah, Nayib Perez, Vijithendra Thejaswi R V, Arshita Ravindranathan, Mariona Rodríguez Majoral, Abiodun Afolabi Shonibare

Professorat:
Gerard Bertomeu, Dragos Naicu, Marc Serra, Alex Solà, Enrique Soriano,  Pep Tornabell, amb els experts internacionals convidats: Julian Lienhard, Almudena Majano, Antonio Lara.

Industrials: Spirafix, Manxa, Sumeplast, Laserpenta, Gabarró, Solanellas

Agraïments:
Volem agrair a l'AFA, direcció i personal de l'Escola Turó de Can Mates la seva amabilitat i suport durant tot el procés. També volem agrair a l'escola d'Arquitectura ETSAV per acollir el màster i els tallers, a Daniel Piker per crear Kangaroo2 i moltes altres característiques sorprenents i a l'equip de Karamba3d pel seu suport durant el procés.

Fotografies: Andrés Flajszer