Vés al contingut (premeu Retorn)

D’on venim

El setembre de 2011 un grup de persones del PAS de la UPC vinculades a les unitats:

van mostrar interès per transferir a la universitat l’experiència de treballs col·laboratiu i de comunitats de pràctica que d’altres institucions havien ja començat a aplicar amb èxit. La dispersió geogràfica dels campus, l’aïllament entre persones i unitats, i un sentiment d’esgotament del model organitzatiu vàlid fins feia pocs anys els impulsava a fer-ho conscients que no seria un camí sense entrebancs.

No era el primer cop que a la UPC es treballava d’aquesta manera: els i les caps d’administració ho havien fet, i també el POE (Programa d’Optimització Energètica), amb un èxit relatiu. Tanmateix, es tractava d’experiències isolades i sense reconeixement institucional, visibilitat ni vocació transformadora. Després de conèixer diferents casos fora de la UPC com el Programa Compartim de la Generalitat es va començar a treballar en una proposta sota el nom UPC_CO amb els següents objectius:

• Crear un marc en el que la innovació en la gestió fos reconeguda, valorada i promoguda per transformar l’organització cap a un model més flexible, obert i efectiu .
  • Motivar i desenvolupar professionalment el PAS facilitant un entorn per a l’aprenentatge i la col·laboració
  • Fer xarxa i experimentar, aplegant les persones interessades en el treball col·laboratiu a la UPC, identificant experiències innovadores internes i externes i iniciant projectes pilot.

El projecte pilot, que va incorporar altres unitats, com el Servei de Desenvolupament Organitzatiu, va finalitzar dos anys després, just abans de les eleccions de novembre 2013. Els resultats es van recollir en un informe que es va fer arribar al nou equip de direcció. El balanç del treball del grup col·laboratiu va ser encoratjador pel que fa als resultats però amb reserves pel que fa al mètode. A diferència d’altres experiències de fora, es va considerar que les unitats jugaven un paper massa important. En cas de tornar-ho a fer, era convenient que el paper principal recaigués principalment en el lideratge de persones que aportaven el seu coneixement i temps, però no per la seva posició en la jerarquia.

Un cop superada l’època electoral, la nova direcció de la universitat considerà important i estratègic reprendre el programa de treball col·laboratiu des de l’àrea d’organització, però aquest cop sense unitats, sinó encarregant-ho a un equip impulsor. D’aquesta manera, a juny de 2014, es posa en marxa el Programa Nexus24UPC.