El consorci del projecte Muspell rep una subvenció de 3,5 milions d'euros de la UE per al sistema d'emmagatzematge d'energia tèrmica de nova generació pioner

En el projecte hi participa el grup de Caracterització de Materials del Departament de Física. L'objectiu del projecte Muspell és desenvolupar una solució innovadora de gestió energètica que aporti avantatges substancials a diferents indústries i sectors, obrint el camí cap a un futur més sostenible.

El consorci format per Swisspod Technologies, EURAC Research, Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems, l'Institut Nacional de Química d'Eslovènia, el Politecnico di Milano i la Universitat Politècnica de Catalunya ha rebut una beca Pathfinder de 3,5 milions d'euros del Consell Europeu d'Innovació (EIC). ). El finançament impulsarà el desenvolupament del projecte Muspell, un nou sistema d'emmagatzematge d'energia tèrmica (TESS) d'última generació, un component important d'un sistema energètic sostenible i fiable. El projecte començarà a l'octubre de 2023 i té una durada de 4 anys.

El projecte Muspell pretén introduir al mercat un TESS a mitjà i llarg termini més eficient, transcendint les limitacions dels sistemes actuals disponibles. En adoptar un enfocament innovador basat en la investigació de materials, el consorci es proposa dissenyar un sistema compacte, altament flexible i modular que ofereixi una major densitat d'energia i una integració perfecta de les capacitats de la bomba de calor. El nou TESS desbloquejarà noves vies d'aplicació a les indústries intensives en energia: des de la fabricació, tèxtil, processament d'aliments i materials de construcció, fins a les indústries del transport, l'energia i els serveis ambientals.

Un TESS permet l'emmagatzematge i l'ús eficient de l'energia tèrmica, proporcionant flexibilitat, gestió energètica, estalvi de costos, així com beneficis ambientals, ja que pot integrar fonts d'energia renovables. El funcionament d'aquest sistema implica rebre energia tèrmica de diverses fonts com residus/excés de calor, col·lectors solars tèrmics, electricitat i emmagatzemar-la en un medi adequat, com un material termoquímic o de canvi de fase. Quan es necessita l'energia emmagatzemada, el TESS la transfereix a l'aplicació desitjada al nivell de temperatura requerit.

Aquesta iniciativa innovadora s'alinea amb múltiples Objectius de Desenvolupament Sostenible, facilitant l'accés a energia neta i alhora mitigant la petjada de carboni associada a diverses indústries. En emfatitzar el desenvolupament i l'optimització de materials, així com la innovació a nivell de sistemes, el projecte es compromet a aconseguir un alt rendiment alhora que minimitza l'impacte ambiental en la major mesura possible.

El nou TESS també servirà com a bateria tèrmica d'avantguarda, que permetrà la captura, l'emmagatzematge i l'ús eficients de la calor residual generada durant els processos industrials. Així, el sistema no només redueix el malbaratament energètic, sinó que també mitiga l'impacte ambiental associat a les emissions de gasos d'efecte hivernacle.

Això és especialment important per als sectors amb necessitats energètiques importants, com ara el sector d'alimentació i begudes o tèxtil, on una quantitat substancial d'energia s'allibera com a calor residual. Aquestes indústries requereixen un control precís de la temperatura, estan experimentant demandes energètiques fluctuants i necessiten flexibilitat per gestionar l'energia tèrmica en una àmplia gamma de processos. La solució proposada pot proporcionar un TESS més flexible i eficient que beneficiarà aquests sectors.

r_n