Juan Hinestoza, creador de la roba bactericida i precursor de la nanotecnologia al sector tèxtil, visita l’INTEXTER de la UPC

Juan Hinestoza, professor a la Universitat de Cornell (EE.UU), impartirà una conferència a l’INTEXTER de la UPC sobre l’aplicació de la nanotecnologia per aconseguir fibres multifuncionals. Hinestoza ha dirigit el Projecte Final de Carrera de l’estudianta de l’ETSEIAT Camila Flor, qui defensarà el projecte el mateix dia 13 d’octubre en presència del seu tutor

Enllaços relacionats
Juan Hinestoza va cobrir l’any 2007 una jaqueta texana i un vestit de cotó (dissenyades per la dissenyadora Olivia Ong) amb nanopartícules de plata les quals, van conferir a les peces de roba les propietats antibacterianes i de filtrat químic.

A simple vista, les dues peces de roba són normals, però si es posen sota el microscopi es poden observar milers de nanopartícules carregades electroestàticament que funcionen com si fossin un escut protector sobre el cotó en diferents parts de les peces.

Per aconseguir les noves propietats la roba es va submergir en un bany amb nanoparticules sintetitzades de plata. La plata posseeix unes propietats antibacterianes que es potencien quan es tracta en escala nano. Gràcies a aquest tractament, la jaqueta i els vestit poden oxidar l’esmog (substància que s’impregna degut a la contaminació atmosfèrica o a la pluja àcida) i, per tant, protegeixen a qui la porta d’al·lèrgies, o dels gasos presents a l’aire procedents de fàbriques i cotxes. La incorporació de les nanopartícules de plata redueix també la freqüència de rentat ja que impedeix l’adherència de microorganismes.

Desprès del vestit i de la jaqueta, la tècnica utilitzada per Hinestoza s’ha fet servir també amb pantalons, abrics i bufandes que ajuden a protegir a qui les porta d’infeccions com la grip o d’un simple refredat. El preu d’aquestes peces pot arribar als 10.000$.

Juan Hinestoza és doctor Enginyer Químic i professor a la Universitat de Cornell. La seva àrea d’investigació es centra en l’ús dels efectes electrostàtics a les fibres tèxtils, la creació de nanofibres tèxtils i el desenvolupament de les eines per aconseguir-ho. És autor d’una vintena d’articles a revistes de primer nivell internacional i ha dirigit 24 projectes de recerca per valor de més de 4 milions de dòlars, la major part d’ells relacionats amb la nanotecnologia.

Juan Hinestoza, que és membre de les principals associacions científiques nordamericanes, ha rebut recentment el premi de la societat nordamericana d’enginyers hispànics (SHPE), el de la National Science Foundation Career i el National Textile Center Humanitarian Award