L’INTEXTER capta 2,3 milions d’euros en projectes d’R+D i serveis a empreses l’any 2018

• L’INTEXTER inicia una nova etapa  marcada pel seu compromís amb la sostenibilitat del sector tèxtil i la readequació de la seva estructura a les noves exigències de la indústria i del mercat

L’Institut d’Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial (INTEXTER)de la Universitat Politècnica de Catalunya·Barcelona Tech (UPC) acaba de publicar els resultats de la seva activitat durant  l’any 2018. Uns resultats que reflecteixen la voluntat de posicionament en el sector tèxtil com a centre de referencia per a la Innovació tecnològica i de serveis per a les empreses, posant molt l’accent en la vessant sostenibilista. Amb la nova direcció del professor de l’ESEIAAT, Enric Carrera, l’INTEXTER de la UPC ha posat en marxa un pla estratègic  a tres anys vista.

2018 representa una nova etapa per a l’Institut d’Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial (INTEXTER) de la Universitat Politècnica de Catalunya·Barcelona Tech (UPC) que afronta amb el lideratge i la direcció del professor de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrials, Aeroespacial i Audivisuals de Terrassa (ESEIAAT),  Enric Carrera, i amb la complicitat del patronat d’empreses i de la direcció de la Universitat Politècnica de Catalunya·BarcelonaTech(UPC).

Durant l’any 2018 els tres grups d’R+D integrats a l’INTEXTER han estat capaços de captar un total de  2.300.000 euros, dels quals el 49% procedeixen de projectes d+R europeus, el 39% de projectes finançats per la Generalitat de Catalunya, el 5% de projectes estatals finançats per diferents ministeris i el 7% de projectes amb contracte directe amb empreses. A més, i pel que fa als serveis a les empreses, l’INTEXTER ha realitzat un total de 336 informes i dictàmens tècnics per a prop d’un centenar d’empreses.

Segons explica el director de l’INTEXTER, Enric Carrera, “tenim capacitat i expertesa per a atraure l’interès del sector tèxtil i captar recursos dedicats a l’R+D tant d’Europa com, de l’Estat i de les empreses. Per això encarem al futur a mig termini amb il·lusió renovada. Hem iniciat una nova etapa en la que hem hagut d’adaptar-nos als nous temps i crec sincerament que estem en el bon camí. Ara mateix som capaços de servir al sector tèxtil amb molta solvència, de competir a Europa per captar recursos amb  els que desenvolupar projectes d’R+D de valor tecnològic  i tot assumint una bona part dels costos que generem amb recursos propis”, afirma Carrera.

I és que l’INTEXER de la UPC ha posat en marxa un pla estratègic a tres anys vista que planteja tres grans reptes: consolidar l’INTEXTER com a centre de referencia en l’àmbit tèxtil, visibilitzar-lo i cohesionar-lo amb una nova visió encarada als desafiaments de la indústria en els propers anys.  Enric Carrera està convençut de que  “ segons el resultat de l’anàlisi que hem estat treballant als darreres mesos, hem de ser capaços d’augmentar la massa crítica pel que fa als recursos humans, readequar les línies de recerca i de serveis al mercat i també fer un esforç de comunicació per tal que la nostra expertesa  sigui reconeguda i coneguda tant per les empreses com per les administracions públiques” argumenta Carrera.

A més de les xifres que reflecteixen els resultats econòmics de la seva activitat durant l’any 2018, l’INTEXTER de la UPC ha dirigit  11 tesis doctorals, 32 treballs final de grau i 10 treballs finals de màster. La seva producció científica es concreta en 21 articles i/o capítols de llibres publicats i 20 ponències a congressos. De fet, els investigadors de l’INTEXTER formen part de quatre comitès editorials de revistes científiques i han estat els responsables de la revisió d’un total de 23 articles, de dos titulacions universitàries externes.

Compromís amb la sostenibilitat del sector tèxtil

Durant aquesta nova etapa de l’INTEXER, destaca el compromís envers la sostenibilitat del sector tèxtil. En aquest sentit, els projectes europeus MORPHEUS i ECUVAL que han coordinat els seus investigadors, han generat noves tecnologies, sistemes i metodologies que estalviaran milers de tones d’emissions de CO2, milloraran significativament la depuració de les aigües residuals i la competitivitat de les empreses. També destaquen varis  projectes d’R+D sostenibilistes  que duen a terme els tres grups de recerca integrats a l’INTEXTER, com ara la cotonització del cànem; l’obtenció de filat a partir de roba usada; l´ús de coagulants per al tractament d’efluents residuals de blanqueig tèxtil o la valorització de residus biogènic com són les plomes de pollastre per obtenir nous materials respectuosos amb el medi ambient

Igualment, l’INTEXTER és pioner i està a l’avantguarda envers a  la necessitat de realitzar canvis a  l’actual model de negoci en el sector de la moda o en relació amb la problemàtica global dels residus tèxtils que s’ha d’afrontar de manera urgent.

L’INTEXTER va ser creat l’any 1964. Anys desprès,  juntament amb un seguit d’escoles d’enginyeria, va ser l’Institut de Recerca fundacional de la UPC. Durant aquests 55 anys l’INTEXTER ha format més de 50 doctors i doctores que han liderat la recerca tèxtil arreu del país, Europa,  llatinoamèrica i Àfrica.  A l’INTEXTER treballen actualment prop de 40 persones entre investigadors, professors, tècnics i personal d’Administració i Serveis i la seva activitat permet finançar el 30% del personal amb recursos propis i cobrir el 50% del seu funcionament diari.