Formació bàsica en l'ús de desfibril·ladors semiautomàtics (DESA)

Presentació

Els avanços tecnològics i farmacològics de les darreres dècades han facilitat el poder detectar i pronosticar les malalties cardiovasculars.

No obstant la mortalitat per aquesta patologia continua essent molt elevada, essent una de les emergències mèdiques més importants a atendre.

En aquesta temàtica és un referent l’American Heart Association (AHA). Associació americana de cardiòlegs i personal vinculat a la prevenció i tractament de les malalties del cor, que s’ha estès a més de 100 països, i actualment és qui defineix les directrius a seguir en cardiologia.

Conscients d’aquesta necessitat d’atenció immediata, L’AHA va dissenyar l’anomenada “Cadena de Supervivència”, convertint-se a nivell mundial en un dels programes d’entrenament a l’atenció cardíaca d’urgència més rellevants, assolint gran èxits a nivell educatiu.

La Cadena de Supervivència consisteix en un protocol amb una seqüència de 4 graons en l’atenció a la parada cardiorespiratòria (PCR):

1. Reconeixement precoç i sol·licitar ajuda.
  2. Resuscitació cardiopulmunar bàsica (RCP).
  3. Desfribilació precoç per reiniciar el cor.
  4. Recolçament cardiovascular avançat.

El primer graó indica la importància de reconèixer als qui estan en risc de PCR i de demanar ajuda que pugui aplicar un tractament precoç que previngui l'aturada.

Els graons centrals (2 i 3) reflecteixen la integració de la RCP i la desfibril·lació com a components fonamentals d'una actuació precoç que intenta restaurar la vida.

L'últim graó persegueix preservar la funció que permeten restaurar la qualitat de vida de qui sobreviu a l’aturada cardíaca.

És en el tercer graó a on es fa ús del DESA, essent un aparell molt fàcil d’aprendre i d’utilitzar que permet, amb una descàrrega elèctrica, revertir un ritme cardíac ineficaç i potencialment letal en un ritme cardíac normal, incrementant d’aquesta manera en més d’un 50% les probabilitats de supervivència.

La UPC dins de la seva política del Pla Integral de Cardioprotecció ha aprovat l’instal·lació d’equips DESA, posant a disposició de la comunitat universitària 30 desfibril·ladors semiautomàtics distribuïts per tot el territori que gestiona: http://www.upc.edu/prevencio/accidents/desfibril-ladors-externs-semiautomatics-desa/ubicacio-dels-desa-a-la-upc

Els desfibril·ladors semiautomàtics estan pensats per a que personal no sanitari els pugui fer servir amb total seguretat. La utilització d’un desfibril·lador només aporta beneficis a la persona que pot estar patint una aturada cardíaca, atès que és el propi equip qui determina si és necessària o no la descàrrega.

Aquesta activitat formativa pretén donar a conèixer la cadena de supervivència i com fer ús d’un DESA. L’activitat formativa s’ofereix a tot el personal de UPC i és de caràcter voluntari, estan contemplada dins de l’horari laboral de les persones que hi vulguin participar.

En ser una activitat avalada i acreditada per l’AHA, un cop finalitzada, s’emetrà un Diploma Oficial Internacional acreditatiu a totes les persones que hagin superat l’activitat.

Estàs interessat en fer aquesta activitat?

Has d'omplir el següent qüestionari d'espectatives inicials.

Qüestionari

Les sol·licituds d'inscripció seran tingudes en compte en la planificació de les edicions de l'activitat.
Us convocarem abans de l'inici de l'activitat amb 1 mes d'antel·lació.

Documentació

Docència