Comunicat de la JPDI sobre el Programa de Càtedres aprovat pel Consell de Govern (CdG de 23/05/2017)

Benvolguts companys, benvolgudes companyes,

Ahir el Consell de Govern de la UPC va aprovar el nou “Programa de Càtedres” de la UPC previ acord amb la Junta de PDI i el Comitè d’empresa. Adjunt a aquest comunicat us fem arribar el document aprovat.

La JPDI valora aquest programa com un avenç respecte el Pla de Promoció del PDI de l’any 2009. El curs passat, quan es va aplicar la normativa del 2009 per decidir el perfil de les càtedres a convocar, van sorgir multitud de problemes, alguns dels quals, amb la nova normativa es podran evitar.

Segons el nostre punt de vista el nou “Programa de càtedres” millora l’anterior normativa en el següent:

• Incrementa les garanties i la transparència en tot el procés. Les valoracions del currículum dels candidats es fan en base a criteris coneguts amb anterioritat. Per aquesta raó, totes les valoracions són apel·lables atenent a aquests criteris.
  • La valoració del currículum dels candidats, feta a través d’un arbre de requeriments, guanya pes específic respecte la valoració global (passa d’un 30% a un 70%).
  • La valoració del currículum feta per la CSAPDIU, es fa en paral·lel a la resta del procés, no a posteriori. Per tant, tot i que aporta valor al procés, no en condiciona el resultat final.
  • S’introdueixen polítiques d’atenció a la discapacitat i també polítiques d’igualtat de gènere.
  • Fa una valoració més àmplia de l’activitat del PDI, similar a la que es fa en el procés d’acreditació.

Malgrat les millores, la JPDI vol deixar constància que aquest programa està encara molt lluny del que tots nosaltres voldríem que fos un autèntic pla de promoció del PDI. Com repetim sovint, la promoció ha d’anar lligada als mèrits dels treballadors. Per tant, un cop les persones estan acreditades, haurien de poder accedir a una càtedra. Malauradament, a dia d’avui, les restriccions pressupostàries i la visió de la promoció, per part del Consell de Direcció, supeditada a l’estratègia de la institució, ha fet impossible assolir l’objectiu d’una plaça per a cada acreditat.

Dit això la JPDI lamenta i vol deixar constància que l’actual equip de govern de la UPC representat pel VR de PDI no hagi atès cap de les següents demandes:

• La JPDI demanava que es tingués en compte l’antiguitat en l’acreditació. Malauradament, a la nova normativa l’antiguitat en l’acreditació només es considera com a criteri de desempat. L’antiguitat en l’acreditació en algunes universitats és l’únic criteri que s’aplica. I a l’administració pública, en general, el criteri d’antiguitat, és un dels principals criteris que s’utilitzen en multitud de processos.
  • La JPDI demanava que no es fes una distribució per àmbits de les places. Segons el nostre parer, si hi havia àmbits en que calia treure una plaça estratègica, es podia convocar, al marge del pla de càtedres. Actualment, la distribució per àmbits de les places, prèvia a la convocatòria, introdueix un factor de priorització ad-hoc que contradiu el criteri que defensa el Consell de Direcció de premiar l’excel·lència. També cal subratllar que l’avaluació per àmbits que farà la CSAPDIU, col·loca en una situació de desavantatge clar al PDI amb perfils mixts a cavall de dos àmbits.
  • La JPDI demanava que s’avalués l’activitat del PDI al llarg del període de temps des que va obtenir la plaça de TU o CEU fins al moment d’accedir al pla de càtedres. Malauradament, en l’avaluació del currículum corresponent a l’arbre de requeriments, el període d’avaluació de bastants indicadors es limita als últims 10 anys d’activitat.
  • La JPDI demanava que al fer l’avaluació es pesés per igual la docència i la recerca. En aquest punt, el Consell de Direcció ha mantingut que el pes de la recerca (50%) havia d’estar per sobre del de la docència (35%). Tot i que sabem que aquesta proporció beneficia a una gran part del PDI acreditat, com a JPDI defensàvem un major equilibri des d’un posicionament purament ideològic. Se’ns fa molt difícil creure i acceptar determinats discursos sobre la importància de la docència a la universitat, i la necessitat d’establir perfils de PDI dedicats majoritàriament a la docència que tindrien la mateixa valoració que els perfils majoritàriament investigadors o els mixtos, quan a l’hora de fer un pla de càtedres es valora la docència per sota la recerca.

I ja per acabar, una última reflexió. Som ben conscients dels enormes problemes de plantilla que afecten a la UPC: problemes de precarietat, dificultats en l’estabilització, manca de relleu generacional, saturació, etc. Ara bé, també hem de ser molt conscients que el PDI que ha obtingut l’acreditació de CU, és majoritàriament el PDI que durant més temps ha estat prestant servei a la UPC. És el PDI que ha forjat al llarg dels últims 25 anys el que a dia d’avui és la nostra universitat. I és a aquest PDI, a qui ara el Consell de Direcció exigeix que entri en un nou procés competitiu per determinar el perfil de les noves càtedres, a les quals (òbviament) s’accedirà a través d’un concurs-oposició. Caldria que el Consell de Direcció també fos molt conscient del grau de cansament i de desànim del PDI que després de molt de treball, i d’haver aconseguit l’acreditació, veu cada cop més lluny la possibilitat d’accedir a una promoció. Per aquesta raó, la JPDI seguirà defensant la creació d’un Marc per a la Promoció del PDI, que òbviament ha d’anar molt més enllà d’un “Programa de càtedres”.

Ben cordialment,
Els delegats i delegades de la JPDI