Comunicat de la JPDI sobre el Règim de Dedicació del PDI a temps complet

Benvolguts companys i companyes,

Us volem transmetre el nostre neguit sobre l’actual marxa de les negociacions entre la Junta de la Personal Docent i Investigador i el Vicerectorat de PDI.

El Règim de Dedicació del PDI a temps complet és una de les normatives pròpies de la nostra universitat que més afecta al PDI. Les avaluacions en docència i en recerca que anualment se’ns fan, i les qualificacions que se’n deriven, repercuteixen en bastants processos i condicionen la càrrega lectiva del PDI.

Actualment és vigent el Règim de Dedicació del 2012 (RD-2012), el qual, segons el nostre punt de vista presenta algunes mancances clares i conté aspectes que mai s’han arribat a posar en funcionament. Ja el 2014 la JPDI va proposar a l’anterior Consell de Direcció, encara que amb el mateix vicerector, una reforma a fons del RD-2012, i es va iniciar un procés de negociació d’un nou Règim de Dedicació, que entre d’altres aspectes contemplés diferents orientacions acadèmiques i fes una avaluació de l’activitat del PDI d’una forma més àmplia.

Malauradament, després d’esmerçar-hi molt de temps, quan ja s’havia arribat a un acord en mesa negociadora, el Consell de Direcció va retirar la proposta tot al·legant que hi havia algunes sentències judicials que calia estudiar perquè podien posar en entredit la legalitat d’allò que s’havia acordat. Mai, però, se’ns va arribar a explicar quina havia estat la conclusió a la que havien arribat els serveis jurídics, i tampoc se’ns va fer palesa la voluntat política d’abordar aquesta qüestió.

A finals de l’any passat, l’arribada del nou equip rectoral ens va obrir un nou escenari de treball. La JPDI es va marcar com a objectiu a curt termini proposar una reforma “exprés” del RD-2012 per tal de corregir-ne algunes disfuncions que any rere any anàvem detectant i recuperar alguns aspectes que s’havien perdut com a conseqüència de la crisi. En aquesta línia, el passat 27 d’abril, la JPDI va fer arribar al VR de PDI tot un seguit d’esmenes que us resumim a continuació:

- Considerar el resultat obtingut en l’última avaluació del complement addicional docent a tot aquell professorat que no té un tram docent viu perquè ja disposa de 6 trams docents avaluats satisfactòriament, excepte en el cas que expressi la voluntat de ser avaluat de nou.
- Eximir de l’avaluació en recerca al PDI que tingui una dedicació docent de 12 hores setmanals, a no ser que expressi la seva voluntat de ser avaluat.
- Desacoblar, al corresponent ítem de recerca, l’obtenció de punts PAR1 de la participació en un projecte de recerca competitiu.
- Reduir proporcionalment la dedicació docent dels TEUs, de 12 a 8 hores, en funció del resultat obtingut a l’avaluació en recerca.
- Reconèixer, a nivell de l’avaluació en recerca, les tesis doctorals dirigides fora de la UPC, igual que es reconeixen les dirigides a la UPC.
- Mesures per al professorat de més de 60 anys:
  o Eximir de l’avaluació del Règim de Dedicació, a no ser que expressi la seva voluntat de ser avaluat.
  o Reduir la dedicació docent en una hora lectiva a la setmanal.

Tot i que la proposta es va fer arribar el passat 27 d’abril, no va ser fins el 25 de juliol que se’ns va convocar a una mesa negociadora per parlar del tema. Mesa on se’ns va dir que hi havia alguns punts dels quals el Consell de Direcció encara no tenia opinió... No entenem perquè s’està dilatant tant aquesta negociació i reiterem la urgència d’abordar aquesta qüestió per, com a mínim, comptar amb una versió esmenada del RD-2012 de cara a la propera convocatòria que incorpori les petites esmenes proposades.

Segons el nostre punt de vista caldria abordar en un futur no molt llunyà, una reforma a fons del Règim de Dedicació, després d’una reflexió sobre què volem del PDI de la UPC, d’acord amb els objectius estratègics de la nostra de universitat.

Ens preocupa, i així ho fem constar, que costi tant de tirar petits canvis endavant, i més quan hi ha qüestions molt més importants pendents de negociar. Ara bé, malgrat la difícil situació que estem passant, seguirem treballant amb la mateixa il·lusió i empenta per a que tots el treballadors de la UPC tinguin millors condicions de treball.

Barcelona, 25 de setembre del 2018