Entrevistem a la statrtup Origim

Origim vol converitr-se en la marca referent en disseny i desenvolupament de productes innovadors i sostenibles de materials naturals i/o reciclats.

Irene Toro i Marc Vidal, enginyers en disseny industrial i desenvolupament del producte, llicenciats per l’ Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Vilanova i la Geltrú, integren l’equip fundador de la startup Origim , projecte gestat en el programa Emprèn UPC i que té com a missió esdevenir un referent en el disseny i desenvolupament de productes sostenibles elaborats amb materials naturals i/o reciclats.

En qué consisteix el vostre projecte empresarial Origim?

Origim és un projecte centrat en el disseny i desenvolupament de producte sostenible, amb materials naturals i/o reciclats. Per ara s'enfoca en tres productes diferents, però seguirem treballant a ampliar la gamma.

El primer producte és un termo fet amb vidre i suro, d'aquesta forma aconseguim un recipient per transportar les nostres begudes, de forma segura i sostenible. El vidre queda protegit pel suro, de forma que si rep un impacte, aquest no es trenca tant fàcilment.

El segon és una ouera per la compra d'ous a granel, també feta en suro. En aquest cas, es repeteix la funció de protecció del termo, però protegint els ous, durant el seu transport. També afavoreix a la reducció dels productes d'un sol ús.

Per últim estem treballant en una paperera de reciclatge, adaptada a les necessitats de la llar. Feta amb materials sostenibles i econòmics, amb l'objectiu de facilitar el reciclatge a totes les cases i adaptar-la als seu espai. A més,  és personalitzable, per a incorporar-la a l'entorn on es trobi.

D'on va sorgir la idea de crear aquest projecte?

Tot va començar perquè trobarem a faltar el producte de proximitat sostenible, era molt difícil trobar al mercat aquest tipus de productes que assegurin que la seva procedència sigui el més natural possible. Vam trobar-nos amb un nombre elevat d'empreses que utilitzen el “greenwashing” a les seves campanyes de màrqueting, i vam decidir crear una empresa transparent amb uns valors forts.

Volem començar a aproximar la sostenibilitat al dia a dia de la gent, amb un disseny amigable i accessible en tots els nostres productes.

El projecte SötHemma guanyador del 'Woman Explorer de Santander' a la UPC

Fotografia de l'entrega del premi Woman Explorer de Santander l'any 2019. D'esquerra a dreta, Marc Vidal i Irene Toro, actuals integrants de l'equip, i Roger Pastaller, integrant de l'equip en la fase inicial del projecte: tot tres sostenen el prototip d'un termo sostenible fet amb vidre i suro

La situació actual de Covid, ha afectat al sector del mercat on us adreceu?

Més que afectar el sector, que estem ben segurs que si s'ha vist afectat, per què a causa de la crisi actual, hi ha disminuït la demanda. Però inicialment, ha afectat l'equip i a la gestió interna, ja que ha dificultat la mobilitat per la producció dels productes.

Com us ha ajudat el Programa Emprèn UPC a seguir desenvolupant el vostre projecte?

El programa Emprèn ens ha ofert un espai on poder desenvolupar el projecte, en un ambient acollidor, amb les eines i tecnologies necessàries. A més, podem comptar amb sales de reunions, que ens han ajudat a posar-nos en contacte amb empreses del sector i a créixer com a projecte.

Vam realitzar unes formacions pel correcte desenvolupament del pla de negoci, i també, hem tingut l'oportunitat d'estar en contacte amb diferents mentors i formadors, que ens han ofert un punt de vista extern a les nostres idees inicials.

En quina fase us trobeu actualment en el desenvolupament del vostre projecte?

Actualment el nostre projecte es troba en fase creació de primeres unitats i entrada al mercat, per això, estem mirant diferents formes de finançament.

Amb l'objectiu d'ampliar la gamma de productes, estem en constant desenvolupament i investigació, per poder oferir solucions a problemes mediambientals existents a partir dels nostres productes sostenibles.

Quins són els següents passos per Origim?

Començar a tenir un fil productiu més ràpid i àgil, per poder portar les primeres unitats al mercat i començar a potenciar la marca. Millorar en el màrqueting i el brànding d'Origim per ampliar la nostra zona d'actuació i trobar empreses col·laboradores amb les quals poder créixer.

Quins recursos heu utilitzat de la Biblioteca per desenvolupar el vostre projecte?

De les biblioteques hem pogut aprofitar els seus serveis de préstec de llibres, i el seu espai per l'estudi. Creiem que són una opció molt forta, per conèixer més el sector on treballem i també estan disposades a ajudar-nos en qualsevol moment, com ja han demostrat. en diverses ocasions

I per acabar, quin consell donaríeu als estudiants que tinguin una idea negoci i que la vulguin desenvolupar durant els seus estudis.

El nostre consell seria, no tenir por a provar-ho i tirar endavant, intentar-ho, llençar-se a l'acció, sempre amb seny, i deixar-se ajudar de professionals del sector que t'acompanyen durant el procés. Han de creure en la seva idea, voler implicar-se i estar al 100% en ella, perquè si no, no ho aconseguiran. L'experiència és molt enriquidora i molt més encara si emprens amb equip, aquí és on realment es genera una motivació grupal molt potent. El millor que poden fer és començar-ho.

Si estàs interessat/da en participar al Programa Emprèn i/o en alguna de les seves iniciatives, no dubtis en posar-te en contacte amb nosaltres a empren@upc.edu / Entrevista realitzada per Òscar Solaz Riu -Manager programa Emprèn UPC

Segueix-nos a: twitter @innovacio_upc | Linkedin: innovacio UPC