L'INTEXTER encapçala un projecte europeu que millorarà la competitivitat de la indústria dels tecnotèxtils

L'Institut d'Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial (INTEXTER) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) encapçala un projecte europeu que dissenyarà una nova tecnologia capaç de fer més ràpida i eficient la posada a punt de la maquinària de la indústria dels tecnotèxtils o d'altres productes de valor afegit. El nou sistema permetrà millorar la competitivitat de les empreses del sector.

A la indústria dels tecnotèxtils, una de les operacions més costoses, que incideix directament en el preu final dels productes, és la posada a punt de les màquines que formen part de la cadena de producció. Mitjançant operacions de prova-error, el personal tècnic ha d'adaptar contínuament la maquinària a la diversitat de productes que es fabriquen, la qual cosa requereix una alta inversió de matèria primera, energia i temps i, alhora, disminueix la competitivitat d'aquestes empreses.

Per millorar aquest procés, el projecte MODSIMTEX (Modelització i Simulació Tèxtil), generarà una nova tecnologia capaç de reduir en tres quartes parts el temps i la matèria primera necessaris i permetrà estalviar fins un 7% l'energia que s'ha d'invertir en la posada a punt de les màquines. Aquesta tecnologia, que es basa en un programari lligat a sistemes d'intel·ligència artificial, s'integrarà directament a la cadena productiva de qualsevol empresa tèxtil.

El projecte MODSIMTEX, format per un consorci de dotze empreses i laboratoris de recerca capdavanters de tot Europa, té un pressupost total de 4,6 milions d'euros, dels quals la Unió Europea 'aporta 3,3 milions i l'INTEXTER de la UPC gestionarà directament 1,7 milions. La resta del pressupost l'aporten els altres onze socis europeus. El projecte té una durada de tres anys i mig i ha estat aprovat recentment per la Unió Europea dins del 7è Programa marc.