2022, noves oportunitats per al futur de Unite!

Reunió dels membres d'Unite! durant el 4rt Unite! Diàleg a la UPC
Descarregar

Els grups de treball d'Unite! treballen ja en la nova proposta per al futur de l'aliança

La nova convocatòria d'Erasmus+; la consolidació de l'estructura de l'aliança amb la futura incorporació de dos nous membres i l'avanç de molts dels projectes, centraran el treball de l'aliança enguany

21/01/2022

A finals de novembre, la Comissió Europea va llançar la nova convocatòria d'Erasmus+ en el context de la Iniciativa Universitària Europea. La nova convocatòria permetrà a Unite! definir un pla d'acció per als pròxims anys. La convocatòria proporcionarà suport a les aliances institucionals de cooperació transnacional existents, com Unite!. L'objectiu és aprofitar la cooperació institucional aconseguida fins ara i continuar aprofundint, intensificant i ampliant l'eficàcia de la cooperació existent per a avançar en el procés de transformació de l'ensenyament superior cap a unes "universitats europees" de ple dret.

Una proposta reeixida en el marc d'aquesta convocatòria competitiva permetrà a Unite! obtenir més finançament per un període de 4 + 2 anys. El termini per a la nova proposta és el 22 de març de 2022 i s'espera una decisió sobre la seva aprovació per a finals de juliol. Per a la presidenta de Unite!, Tanja Brühl, "la nova convocatòria d'Erasmus+ ens dona l'oportunitat de definir una nova declaració de la missió d‘Unite! després de dos anys d'intens treball dels diferents grups de l'aliança. Unite! compta ara amb el bagatge suficient per a definir una estratègia a llarg termini que li permeti avançar en els seus objectius cap a la consecució d'un nou model d'universitat europea d'innovació i tecnologia".

Una construcció que Unite! abordarà ara amb la integració de dos nous membres: la Universitat Tecnològica de Graz (Àustria) i la Universitat de Ciència i Tecnologia de Wroclaw (Polònia). Ambdues són universitats tecnològiques que comparteixen l'esperit i l'enfocament dinàmic d’Unite!. Al llarg de 2022 es durà a terme el procés d'incorporació, que culminarà a la fi d'any amb la seva plena integració en l'aliança.

Nova agenda 2022
Una sèrie d'esdeveniments destacats per a Unite! comencen amb la participació de representants de l'aliança en el Fòrum virtual d'Universitats per al futur d'Europa, que es celebrarà els dies 25 i 26 de gener, inicialment previst a París. En el marc de la Presidència francesa del Consell de la Unió Europea, el Fòrum serà una oportunitat per posar en relleu el paper de les universitats europees per a l'Europa del futur.  A través del diàleg entre els diferents actors de l'Espai Europeu d'Educació Superior i els actors polítics, aquest esdeveniment serà una excel·lent oportunitat perquè Unite! mostri els seus resultats i el seu paper actiu en la transformació de l'Espai d'Educació Superior com una de les actuals 41 aliances universitàries europees.

Els dies 3 i 4 de març, nou estudiants de les universitats d’Unite! participaran en l'Assemblea Europea d'Estudiants, que reunirà 200 representants estudiantils designats de les 41 Aliances Universitàries Europees (EUA) en el Parlament Europeu d'Estrasburg. La conferència és la primera d'una sèrie de reunions que donaran als estudiants una veu pública a la Unió Europea. L'Assemblea d'Estudiants Europeus, una dels principals activitats de la European Universities Community, serà una oportunitat única perquè estudiants de tota Europa abordin alguns dels complexos reptes als quals s'enfronta la UE en l'actualitat. Ho faran a través de diferents panells i taules rodones: Com pot la UE unir als seus ciutadans entorn dels seus valors comuns?; Com pot la Unió Europea ser més resistent als ciberatacs?; Després de la pandèmia, necessitem una Unió Europea de la Salut?; L'agricultura enfront de la sostenibilitat; Quin model econòmic pot adoptar la UE?; Com ha de ser la democràcia europea del futur? Com ha de posicionar-se la UE en un món globalitzat, enfront d'altres actors com els EUA, la Xina o Rússia, i respecte als conflictes en el seu veïnatge?; Com ha de preparar-se la UE per a fer front a les pròximes crisis de refugiats? i com construir sistemes d'educació superior orientats al futur, digitalitzats i alhora inclusius en tota la Unió Europea?

Al llarg de l'últim any, la comunitat de Unite! ha contribuït substancialment al desenvolupament i avanç de l'aliança. "La connectivitat dels nostres set socis actuals ha crescut contínuament. Gràcies al gran nombre d'experts que contribueixen a les activitats, cada vegada són més els estudiants i el personal universitari que es beneficien de les ofertes de la nostra aliança. Això es veurà reforçat ara per una cooperació institucional més profunda dins del nou projecte Erasmus+ i també per l'ampliació amb dos nous socis. Estem molt contents que la Universitat Tecnològica de Graz i la Universitat de Ciència i Tecnologia de Wroclaw s'hagin unit a nosaltres i que seguim aquest camí al costat d'ells", afirma Andreas Winkler, Secretari General de Unite!.

Durant el 4t Diàleg de Unite! a Barcelona (novembre de 2021) els grups de treball van tenir l'oportunitat de compartir i debatre el seu present i el seu futur. La Plataforma de Govern, el Fòrum Acadèmic i el Fòrum d'Estudiants SURE!, òrgans de govern i representació de tota la comunitat de Unite!, van poder reunir-se en persona en 2021 i prendre les primeres decisions per a assegurar el progrés de l'aliança en els seus objectius.

El 5è Diàleg Unite! està previst per els dies  8, 9 i 10 de març, acollit per el Royal Institute of Technology (KTH) Stockholm. El 6è Diàleg Unite! tindrà lloc en el Politecnico di Torino (POLITO) del 19 al 23 de setembre de 2022.