Barcelona assajarà solucions circulars en el sector de la construcció, en un projecte europeu liderat per la UPC

Render que mostra la futura plaça Mercedes. Imatge cedida per Conren Tramway

Render que mostra la futura plaça Mercedes. Imatge cedida per Conren Tramway

Render que mostra la transformació de l'espai de l'antiga fàbrica de la Mercedes a Barcelona. Imatge cedida per Conren Tramway
Descarregar

El projecte convertirà l'espai de la factoria en el primer ecodistricte d'Espanya. Imatge cedida per Conren Tramway

Render del projecte.  Imatge cedida per Conren Tramway
Descarregar

L'espai comptarà amb 185.000 m2 lliures de cotxes. Imatge cedida per Conren Tramway

Cinc projectes pilot a Barcelona, Belgrad, París, Praga i Vesterålen demostraran, a gran escala, solucions circulars en edificis i el sector de la construcció. A Barcelona es posaran a prova amb la demolició d'edificis secundaris de l’antiga planta Mercedes-Benz per a la construcció del primer ecodistricte d’Espanya, laMercedes.

03/10/2023

La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) coordina un consorci europeu integrat per 28 socis de 8 països, creat per impulsar l’adopció de solucions integrades circulars a les cadenes de valor de la construcció. En aquest marc, es desenvolupa CIRC-BOOST, un projecte de quatre anys de durada, finançat pel programa Horizon Europe. Al capdavant del projecte hi ha els professors Albert de la Fuente i Nikola Tosic, vinculats al Departament d’Enginyeria Civil i Ambiental i a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB) de la UPC. També són investigadors del grup de recerca Concrete Sustainability and Smart Structrures (C3S), part del grup consolidat Enginyeria de la Construcció (EC)  de la UPC.

En concret, el consorci desplegarà cinc projectes pilot a Barcelona (Espanya), París (França), Belgrad (Sèrbia), Vesterålen (Noruega) i Praga (República Txeca). Es tracta de demostrar, a gran escala, solucions noves i integrades per a la demolició, el tractament de residus de la construcció, la gestió i la valorització en nous productes.

Els pilots van des de la demolició selectiva de l’antiga planta Mercedes-Benz per a la construcció del primer ecodistricte d’Espanya fins a la creació d’una plataforma digital i física per optimitzar el flux de residus de construcció en les obres de les infraestructures dels Jocs Olímpics de París 2024 i dels Jocs Paralímpics posteriors. Aquesta mateixa plataforma s'utilitzarà també per a la gestió i la utilització dels residus de les obres del Gran Paris Express, actualment la infraestructura en construcció més gran d'Europa.

Així mateix, a Belgrad es construirà una casa pilot amb acer, formigó i cautxú reciclat. A Vesterålen, Noruega, es faran servir els materials procedents de la demolició selectiva de dos edificis i l’acer de contenidors de la indústria pesquera per a la construcció del museu de contenidors Gaia Vesterålen, al port de Sortland. I a República Txeca es construirà un edifici residencial en una antiga fàbrica abandonada a Praga. Totes aquestes construccions faran servir completament materials reutilitzats i reciclats.

El monitoratge de les solucions circulars que es posin a prova en aquestes construccions pilot permetrà mesurar diferents paràmetres que serviran per avaluar les tecnologies. L’objectiu és incloure tota aquesta informació en un banc de dades que integri eines i recomanacions per a construccions futures de cara a impulsar el potencial empresarial de les tecnologies. En aquest sentit, es preveu oferir formació a les empreses de construcció i disseny que vulguin adoptar les diferents solucions.

A més del grup de recerca Enginyeria de la Construcció, en el projecte participa la spin-off de la UPC Smart Engineering, juntament amb les empreses espanyoles Acciona Construcció i Control Demeter. La resta de socis són entitats de França, Sèrbia, Noruega, República Txeca, Itàlia, Alemanya i Grècia.

El projecte pilot a Espanya: laMercedes

La planta Mercedes-Benz es va dissenyar l’any 1951 com a fàbrica de motors d’avions, en un edifici que forma part de l’herència industrial de la ciutat de Barcelona. En desús des de 2007, l’empresa Conren Tramway, en col·laboració amb l’estudi d’arquitectura Batlleiroig i a través d'un conveni amb l'Ajuntament de Barcelona, ha projectat en aquest espai entre els barris de Sant Andreu del Palomar i Bon Pastor el primer gran barri sostenible d’Espanya. Es tracta d’un espai urbà de 185.000 m2 lliure de cotxes, pensat com un hub de disseny i innovació, amb empreses, equipaments, comerços, habitatges i àrees verdes, així com espais dedicats a l’oci, la cultura i l’esport. El projecte laMercedes, que es desenvoluparà a partir del reciclatge de la totalitat dels edificis de l’antiga factoria, ha guanyat recentment la categoria Re-Use del premi WAFX, en el marc del World Architecture Festival (WAF).

El pilot del projecte CIRC-BOOST en aquest espai, que durà a terme el grup de recerca EC, inclou l’ús de bessons digitals per a la generació de bancs de dades de materials i altres elements constructius, així com tècniques per a la descontaminació i reutilització del sòl. Així mateix, es durà a terme la demolició selectiva amb criteris de sostenibilitat de cara a poder fer ús òptim dels materials recuperats. Finalment, en l’etapa de construcció es faran servir sensors sense fil de baix cost i etiquetes NFC (Near Field Communication) per a la traçabilitat dels materials i els elements recuperats. Així mateix, es fabricaran elements de mobiliari urbà amb tècniques d'impressió 3D mitjançant materials reciclats i minimitzant-ne el consum de ciment.