La UPC treballa amb bessons digitals per fer una indústria de la construcció més eficient, fiable i segura

Descarregar

Imatge d'un dels ponts de la línia d'alta velocitat Plasencia-Badajoz (AVE) d'ADIF amb una capa de bessó digital. És una de les infraestructures que serà monitorada pel projecte ASHVIN.

Descarregar

Rolando Chacón, investigador del Departament d’Enginyeria Civil i Ambiental de la UPC i responsable a la Universitat del projecte ASHVIN

Investigadors del Departament d’Enginyeria Civil i Ambiental de la UPC, vinculat a l’Escola de Camins de Barcelona, lideren un dels 'workpackages' del projecte europeu ASHVIN, una iniciativa que té com a objectiu utilitzar la tecnologia 'digital twins' (bessons digitals) per fer una indústria europea de la construcció més eficient, fiable i segura. El projecte ja s'està implementant en un dels ponts de la línia d'alta velocitat Plasencia-Badajoz així com també en diversos edificis de Barcelona.

21/04/2021

Els bessons digitals (digital twins) són rèpliques virtuals d’objectes o processos que simulen el comportament dels seus homòlegs físics en temps real. Els beneficis d’aquesta tecnologia són diversos, ja que permeten reproduir, experimentar i predir situacions en un entorn segur per millorar-ne l’eficàcia. “No és un concepte nou: es va desenvolupar per primera vegada a la NASA per provar la viabilitat de les missions. El que volem amb el projecte ASHVIN és aplicar aquesta innovadora tecnologia al món de l’enginyeria civil”, explica Rolando Chacón, investigador del Departament d’Enginyeria Civil i Ambiental de la UPC i responsable a la Universitat del projecte 'Assistants for Healthy, Safe, and Productive Virtual Construction Design, Operation & Maintenance using a Digital Twin' (ASHVIN), que ha rebut finançament del programa de recerca i innovació Horitzó 2020 de la Comissió Europea.

Així, ASHVIN té com a objectiu millorar la productivitat, reduir costos i garantir unes condicions de treball segures a la indústria de la construcció europea. La proposta es basa en la creació d’un estàndard europeu de bessons digitals, una plataforma de digital twins de codi obert que integri tecnologies de processament d’imatge i d’Internet de les Coses, i una sèrie d’eines i procediments que garanteixin aquestes millores de productivitat, cost i seguretat.

Monitorar dades en temps real
La plataforma que es desenvolupi crearà una representació digital de la infraestructura a construir que permetrà recopilar dades digitals en temps real, abans, durant i després de la construcció, per supervisar contínuament qualsevol canvi que es produeixi, en l’entorn o en la infraestructura. “La proposta es basa en un concepte del qual se’n parla molt en el nostre sector: la digitalització de l’enginyeria civil i la Construcció 4.0. ASHVIN tindrà tres potes bàsiques: el projecte, la construcció i el manteniment de la infraestructura. Des de la UPC liderarem aquesta última”, afegeix Chacón, que també és professor de l’Escola de Camins de la UPC. “Totes les innovacions es provaran, a més, en diversos projectes de construcció reals, a diferents indrets d’Europa”, afegeix. A Espanya, una de les infraestructures en què s'està assajant és un pont de la línia d'alta velocitat Plasencia-Badajoz (AVE) d'ADIF (tal com es veu a la imatge) però també s'està implementant a diversos edificis de Barcelona i a infraestructures d'arreu d'Europa.

El consorci ASHVIN, liderat per TU Berlin, està format per 14 socis –pimes, indústria, universitats i centres de recerca– de nou països europeus –Alemanya, Països Baixos, Grècia, Sèrbia, Àustria, Espanya, Croàcia, Polònia i Suècia– amb una àmplia experiència en la gestió de la construcció i l’enginyeria, la tecnologia digital twin, l’Internet de les Coses i la seguretat i privacitat de les dades.

El projecte està alineat amb els objectius del Pacte Verd Europeu (European Green Deal), un paquet de mesures promogudes per la Comissió Europea per dotar-se d'una economia sostenible i aconseguir que sigui la primera del món en assolir un clima neutre el 2050. El Pacte Verd Europeu vol impulsar un ús eficient dels recursos mitjançant el pas a una economia neta i circular, restaurar la biodiversitat i reduir la contaminació.

Camins Makers
L’origen de la participació de la UPC en aquest projecte el trobem en la iniciativa ‘Camins Makers’, nascuda el curs 2014-2015 al Laboratori de Models Reduïts de l’Escola de Camins de Barcelona, en què, en els darrers anys, s’ha aplicat la tecnologia de bessons digitals a l’enginyeria civil. Amb el lema learning through making, ‘Camins Makers’ és un espai de fabricació i modelització digital orientat al càlcul, l’anàlisi i el desenvolupament de ginys interactius. En aquest espai es desenvolupen activitats de docència i recerca buscant un component creatiu i interactiu amb tecnologies de hardware i software en obert. “Construïm, analitzem, creem i modifiquem, seguint la filosofia maker, la nostra docència i recerca aplicada a l’enginyeria civil’, explica Rolando Chacón.