CARNET, Premi Nacional de Recerca al partenariat público-privat en R+I

Descarregar

Imatge de l'eina de simulació Virtual Mobility Lab, desenvolupada per l'inLab de la FIB, que analitza i avalua l’impacte dels projectes de mobilitat intel·ligent a Barcelona

El 'hub' en recerca i innovació Future Mobility Research Hub (CARNET) –impulsat per SEAT, la UPC i Volkswagen Group Research– i centrat en l’automoció i la mobilitat urbana del futur, ha rebut, el 15 d'octubre, el Premi Nacional al Partenariat Públicoprivat en Recerca i Innovació 2017.

15/10/2018

Els Premis Nacionals de Recerca, convocats pel Govern de Catalunya i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, fomenten el reconeixement social de la ciència i l’activitat dels investigadors, mecenes, empresaris i comunicadors. L’acte de lliurament dels Premis, presidit per Quim Torra, president de la Generalitat de Catalunya, ha tingut lloc el 15 d’octubre, al Teatre Nacional de Catalunya, a Barcelona.

CARNET és la primera plataforma de coneixement i de col·laboració entre la indústria i la universitat –fundada per SEAT, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i Volkswagen Group Research– que pren la ciutat de Barcelona com a camp de proves per assajar noves solucions tecnològiques que millorin la qualitat de vida dels ciutadans en l’àmbit de la mobilitat. Està obert a la participació d’institucions i d’empreses que vulguin donar resposta als reptes de la mobilitat urbana. La iniciativa, coordinada pel Centre d’Innovació i Tecnologia de la UPC (CIT UPC), compta amb el suport d’altres socis empresarials, com ara Altran, Applus+ Idiada, el Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC), ELISAVA, Kineo, Ficosa, PTV Group, el RACC, Rucker Lypsa i la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona.

“CARNET treballa per convertir Barcelona i Catalunya en un laboratori d’idees de noves formes de mobilitat per a persones i mercaderies que, combinant diferents experteses de coneixement i tecnologies, creïn noves oportunitats socials i econòmiques per als entorns urbans”, afirma Lluís Jofre, director acadèmic de CARNET. “CARNET ens ha de permetre definir com serà la mobilitat d’aquí a 10-15 anys”, afegeix.

Actualment, aquest hub treballa en diferents projectes col·laboratius que estan transformant l’automoció i revolucionaran la mobilitat urbana, entre d’altres:

• Virtual Mobility Lab: una eina de simulació, desenvolupada per l’inLab de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC, amb la col·laboració de Volkswagen Group Research, SEAT, PTV Group i Kineo, que analitza i avalua l’impacte dels projectes de mobilitat intel·ligent a Barcelona i que permet extrapolar resultats abans d’implementar qualsevol prova pilot. En un dels primers tests, el Virtual Mobility Lab ha constatat que, amb l’ús de 500 on demand shuttles, es podrà reduir fins a 2.000 vehicles privats dels carrers de la ciutat, amb la conseqüent millora en el trànsit i els nivells de pol·lució. Presentat a l’Smart City Expo World Congress 2017, a Barcelona, aquest és un projecte estratègic pels socis de CARNET, atesa la necessitat creixent de noves eines de simulació per implementar noves solucions de mobilitat per als ciutadans.

Dins del mateix projecte, l’inLab FIB UPC ha realitzat la primera modelització multimodal detallada de la primera corona de l’Àrea Metropolitana de Barcelona que integra tant l'oferta de tots els modes de transport públics, com el vehicle privat i la demanda de mobilitat actualitzada. La nova modelització donarà suport tant als responsables de la presa de decisions en polítiques de mobilitat, com als operadors de transports o les noves companyies que desenvolupin noves alternatives de mobilitat i vulguin avaluar-les.

• On demand Shuttle Service: CARNET, juntament amb SEAT, el RACC i l'empresa Shotl, han plantejat un nou sistema de transport, basat en vehicles compartits a demanda, que s’ha assajat de forma pilot amb estudiants de la UPC i treballadors del RACC a l’Eixample de Barcelona. Es tracta d’un model de mobilitat urbana més sostenible, eficient i flexible, en el qual l’inLab FIB de la UPC ha aportat les tècniques de simulació i optimització. La start-up Shotl ha desenvolupat les tecnologies IOS i Android del sistema, així com l’algoritme que planifica la gestió de les rutes.

Creació de talent
D’altra banda, CARNET i SEAT organitzen l’Autonomous Driving Challenge, un repte adreçat a estudiants d’enginyeria en què els participants havien de desenvolupar un software capaç de moure un vehicle de manera autònoma per un circuit delimitat. En la mateixa línia de fomentar la creació de talent, CARNET dirigeix cada any la Hackaton Mobility Barcelona, per impulsar el dissenyar i la construcció de projectes que millorin la mobilitat urbana.

A més, l’empresa FICOSA, l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) i la FIB han desenvolupat el primer seminari ‘Automotive Embedded Systems’, que tindrà una segona edició el proper mes de febrer.

Així mateix, el hub participa en xarxes internacionals i convocatòries competitives, creant un entorn de recerca de mobilitat d'alta qualitat. En aquest sentit, ha organitzat, el novembre passat a la UPC, la tercera edició del 'Symposium on Urban Mobility Challenges: Mobility-as-a-Service', amb la iniciativa MaaS Catalonia.