El rànquing de Taiwan situa la UPC entre les 125 millors universitats del món en enginyeria

Braç robòtic jardiner de l'Insitut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI)

La UPC es posiciona en el lloc 445 del món en el 'Performance Ranking of Scientific Papers for World Universities', editat per la National Taiwan University (NTU), conegut també com a NTU Ranking o Rànquing de Taiwan. La Universitat també destaca en el camp de l’Enginyeria –se situa en el lloc 122 del món– i en les disciplines d’Enginyeria de Telecomunicació, Elèctrica i Electrònica, Matemàtiques, Enginyeria Civil, i Ciències de la Computació, en què es manté entre les 100 millors universitats del món.

23/10/2018

En l’edició 2018 del Performance Ranking of Scientific Papers for World Universities (NTU Ranking), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) se situa, en la classificació general, entre les 500 millors universitats del món: en concret, en el lloc 445. A escala europea, la Universitat s’ubica en el lloc 186 i també destaca com la primera politècnica de l’Estat. Es tracta d’un rànquing que avalua la productivitat, impacte i excel·lència de les publicacions científiques de més de 800 institucions a partir d’indicadors bibliomètrics obtinguts d’una sèrie de bases de dades de Clarivate Analytics, de les que s’exclou la centrada en Arts i Humanitats.

A més del rànquing general, el Rànquing de Taiwan també publica classificacions per camps i disciplines fins a un màxim de 500 institucions d’arreu del món. Pel que fa a les classificacions per camps, la UPC destaca en Enginyeria, en què es posiciona en el lloc 122 del món, en el 20 a escala europea i encapçala el sistema universitari espanyol, un lideratge que manté des del 2011. La Universitat també es posiciona en el camp de les Ciències Naturals, en què se situa entre les 350 millors universitats del món (rang 301- 350), entre les 155 millors universitats d’Europa (rang 127-155) i colidera el panorama politècnic estatal, juntament amb la Universitat Politècnica de València.

En el 'top 100' del món en quatre disciplines
Pel que fa a les disciplines, la UPC es posiciona en deu classificacions, les mateixes que l’edició passada del rànquing: es manté entre les 100 millors institucions del món en Enginyeria de Telecomunicació, Elèctrica i Electrònica (en el lloc 65); Matemàtiques (67); Enginyeria Civil (77), i Ciències de la Computació (87); en el lloc 110 del món en Enginyeria Mecànica, Industrial i Aeronàutica; en el 176 en Enginyeria Química; en la posició 209 en Ciències de la Terra, i en la 256 en Ciència dels Materials. També es posiciona entre les 350 millors universitats del món en Física (rang 301-350) i entre les 450 millors en Química (rang 401-450).

La Universitat també lidera el panorama estatal en les tres primeres disciplines –Enginyeria de Telecomunicació, Elèctrica i Electrònica, Matemàtiques i Enginyeria Civil– i ocupa el segon lloc, a nivell estatal, en Ciències de la Computació i en Enginyeria Mecànica, Industrial i Aeronàutica.

Índex H i revistes d’alt impacte, les millors puntuacions
La metodologia del Ranking de Taiwan combina indicadors bibliomètrics que consideren tant els resultats a llarg termini com els més recents i que es distribueixen en tres grans àmbits: la productivitat científica –en què es tenen en compte el nombre d’articles publicats els últims 11 anys (2007 al 2017) i el nombre d’articles publicats el darrer any (2017); l’impacte de la recerca –en què es computen el nombre de citacions rebudes els últims 11 anys, en els darrers dos anys i la mitjana de citacions rebudes en els últims 11 anys–, i l’excel·lència de la recerca, en què es valora l’Índex H dels darrers dos anys (2016-2017), el nombre de publicacions altament citades durant els darrers 11 anys i el nombre d’articles publicats en revistes d’alt impacte durant els darrers dos anys.

Al rànquing global, la UPC treu les millors puntuacions en l’indicador que mesura l’Índex H dels darrers dos anys, i el nombre d’articles publicats en revistes d’alt impacte durant el mateix període.