Investigadors de l’ICFO experimenten a l’Hospital de Sant Pau un dispositiu contra l’ictus

Monitorització del cervell en temps real al costat del llit del pacient

Monitorització del cervell en temps real al costat del llit del pacient

Un dispositiu òptic no-invasiu i portàtil ha estat utilitzat per primera vegada a l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona per monitoritzar en temps real el tractament de pacients amb ictus isquèmic agut. El mecanisme, desenvolupat per investigadors de l’ICFO i dirigits pel professor ICREA Turgut Durduran, té el potencial per convertir-se en una eina futura per al monitoratge mèdic no invasiu.

24/03/2018

L’accident cerebrovascular és la principal causa de discapacitat en adults i la segona causa de mort al món, amb més de 400.000 morts cada any a Europa. Sovint coneguts com "atacs cerebrals", ocorren quan es produeix un bloqueig del flux de sang a una àrea específica del cervell, causada per un coàgul que obstrueix el vas o perquè el vas sanguini es trenca. Quan es produeix un accident cerebrovascular, el flux sanguini disminueix dràsticament i les cèl·lules del cervell de les àrees danyades es veuen privades de l’oxigen i la glucosa indispensables per sobreviure.

L'objectiu del dispositiu desenvolupat per investigadors de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) —centre de recerca adscrit a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)—, i dirigits pel professor ICREA Turgut Durduran, és proporcionar als metges un monitoratge en temps real de l'accident cerebrovascular i ajudar-los a determinar, de manera immediata, si el tractament triat aplicat al pacient ha estat efectiu o no. El dispositiu s’ha pogut dur a terme a través d'una col·laboració amb la unitat d'ictus de l'Hospital de Sant Pau, dirigit per la doctora Raquel Delgado-Mederos. El projecte té el suport de la Fundació "La Caixa" sota la iniciativa LlumMedBcn, la Fundació Cellex i el Ministeri de Sanitat.

Proves amb cinc pacients
El dispositiu envia llum infraroja al cervell del pacient, que viatja a través del crani i arriba a les capes més externes del cervell. A mesura que la llum viatja a través dels teixits, interactua amb el teixit cerebral i es dispersa de diferents maneres segons la composició del teixit. La informació després es recupera mitjançant un detector que es troba a pocs centímetres de l'emissor de la font de llum, i es determinen els paràmetres del flux sanguini i els nivells d'oxigen a la sang.

L'equip de la unitat d'accidents cerebrovasculars de l'Hospital de Sant Pau va provar el sistema de monitorització òptica en cinc pacients ingressats a la sala d'emergències amb un accident cerebrovascular isquèmic agut, que van ser tractats amb l'activador Tissular del Plasminògen (tPA), un medicament que intenta dissoldre el coàgul per millorar el flux sanguini. El dispositiu es va utilitzar mentre s'administrava el tractament i després es va fer servir per controlar el flux sanguini i els paràmetres d'oxigenació. L'augment del flux sanguini detectat amb el nou sistema es correlacionava amb l'obertura del vas bloquejat observat també en la imatge Doppler transcranial.

Es tracta de la primera vegada que es fa servir aquest mecanisme no invasiu a la sala d'emergències d'un hospital i es prova en un grup de pacients que van arribar amb un ictus.

Més informació: