La FOOT de la UPC distingeix el professor Konrad Pesudovs amb el Premi al millor optometrista de l’any

La Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) de la UPC ha distingit, el 19 de setembre, el professor i investigador australià Konrad Pesudovs amb el Premi internacional al millor optometrista de l’any 2018, coincidint amb l’acte d’inauguració del curs.

19/09/2018

El degà de la FOOT, Joan Gispets, ha lliurat el premi a Konrad Pesudovs en el decurs de l’acte d’inauguració del curs acadèmic 2018-2019d'aquest centre, que ha tingut lloc el 19 de setembre al conjunt monumental de la Seu d’Ègara (Terrassa). El professor Konrad Pesudovs ha ofert als assistents la conferència inaugural del curs acadèmic dirigida especialment als estudiants de primer curs, amb la qual els ha encoratjat a excel·lir acadèmicament i personalment i a cercar més enllà dels llibres per assolir una expertesa clínica i una equilibrada filosofia vital.

El premi de la FOOT a l’optometrista de l’any arriba a la seva quarta edició. L’objectiu d’aquesta distinció de caire internacional és reconèixer la trajectòria acadèmica, investigadora i social d’un optometrista en els últims anys. El comitè científic està format per membres de la UPC, del Col·legi Oficial d'Òptics-Optometristes de Catalunya (COOOC), de l'Associació Catalana d'Optometria i Teràpia Visual (ACOTV) i de l'Ajuntament de Terrassa. Aquest any el comitè científic ha decidit  reconèixer amb aquest premi al professor australià Konrad Pesudovs, que actualment imparteix docència i investiga a la Universitat de Flinders (Adelaide-Austràlia).

L’experiència del pacient, clau per al diagnòstic
El professor Pesudovs destaca internacionalment en l’àmbit de la salut visual per haver millorat significativament la diagnosi de patologies i disfuncions visuals amb una metodologia que integra les mesures purament òptiques i visuals amb les experiències descrites pels propis pacients. L’investigador ha demostrat que s’obté un diagnòstic més fiable i precís donant molta més importància a allò que explica el pacient sobre com afecten a la seva vida quotidiana les disfuncions visuals que pateix. Per això ha elaborat uns qüestionaris normalitzats i ha establert una sèrie de paràmetres que serveixen per treure conclusions clíniques a partir d’un nombre determinat de respostes.

D’aquesta manera, el professional de la salut visual obté una perspectiva global quan realitza les proves optomètriques i oftalmològiques. En aquesta metodologia, el pacient i el seu entorn  quotidià esdevenen el centre de la pràctica clínica, que s’analitza amb la utilització d’eines estadístiques avançades. El mètode de Konrad Pesudovs millora la coherència interna i la precisió de la mesura, de manera que facilita un diagnòstic i una gestió més eficaç dels pacients.

Nascut a Sidney (Austràlia) l’any 1969, el professor Pesudovs es va graduar en Optometria a la Universitat de Melbourne el 1990 i va passar dos anys en un centre especialitzat en lents de contacte abans d’ingressar al Departament d'Oftalmologia de la Universitat de Flinders, on va completar un doctorat l'any 2000. Actualment, forma part del grup d'investigació Ophthalmology, Eye and Vision Research Group d’aquesta universitat australiana, que té com a objectiu millorar els resultats dels pacients amb ceguera.

Una altra de les àrees d'interès de recerca del professor Pesudovs és l'òptica de l'ull i el rendiment visual. La seva investigació actual inclou la identificació de mètriques de qualitat òptica predictives del rendiment visual en malalties oculars.

Finalment, en la seva trajectòria investigadora també destaca el foment de la presa de decisions clíniques basades en l’evidència científica. Segons Pesudovs, “atès que el camp de la salut en general, i el de la salut visual en particular, avancen molt ràpidament, és fonamental prendre decisions diagnòstiques i de tractament basades en els darreres avenços publicats a revistes de reconegut prestigi internacional sotmeses a revisió de parells. Hem de defensar amb força l’evidència científica tan durant l’adquisició de coneixement i destreses a nivell universitari com més endavant en l’exercici professional i la formació continuada al llarg de la vida”, afirma.