La percepció social sobre la indústria dels creuers és predominantment negativa, en especial a partir de la crisi de la COVID-19

Investigadors de la URV i del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la UPC han analitzat més de 34 milions de piulades sobre creuers i han constatat que el sentiment negatiu preval en la majoria dels tuits analitzats. Una de les principals conclusions de l’estudi, publicat a la revista 'Tourism Management Perspectives', és la necessitat d’aquesta indústria de virar cap a un model de negoci ambientalment més sostenible.

03/03/2022

A principis de la pandèmia de la COVID-19, entre el 7 i el 25 de febrer de 2020, al creuer Diamond Princess va tenir lloc el brot de coronavirus més gran fora de l'epicentre original de la ciutat de Wuhan, a la Xina. El vaixell va assolir la segona posició al món en nombre de casos confirmats de coronavirus, abans de ser superat per Corea del Sud. A aquest primer brot de COVID-19 en un creuer, que va provocar 712 casos confirmats i 14 morts entre passatgers i tripulació, el van seguir brots en almenys 124 creuers més, que representen més d'un terç dels creuers actius a la flota global. Ràpidament, aquesta situació es va convertir en una crisi per a la indústria dels creuers, ja que les repetides notícies sobre casos confirmats, hospitalitzacions, morts de passatgers i tripulants i vaixells retinguts a port van captar l'atenció de públic, mitjans de comunicació i xarxes socials.

Investigadors del Departament de Gestió d'Empreses de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) han investigat quina va ser la percepció social de la indústria dels creuers durant aquests primers brots. Per fer-ho, han analitzat prop de 34 milions de piulades sobre creuers, fent ús de la tècnica de processament de llenguatge natural combinant l’anàlisi de sentiment, un mètode que segmenta automàticament textos en sentiments positius, negatius i neutres.

Els resultats mostren que el sentiment negatiu preval en la majoria dels tuits analitzats. L’equip investigador considera que el resultat és rellevant, ja que si es té en compte que, tal com diu la teoria de l'amplificació social del risc, “un sentiment negatiu persisteix durant molt de temps, fins i tot quan desapareixen les causes originals de la negativitat. La indústria dels creuers, per tant, encara està en risc de romandre embolcallada per aquesta imatge negativa, fins i tot després que l’amenaça de la COVID-19 desaparegui” apunta Babajide Muritala, investigador de la URV.

A més, l’equip investigador ha observat que les crítiques dirigides a la indústria dels creuers dels tuits es basaven en percepcions i estereotips sobre la indústria previs a la pandèmia, amb crítiques per ser el focus de malalties infeccioses, com els norovirus, tenir un impacte mediambiental negatiu, navegar amb banderes de conveniència per evitar impostos i lleis, augmentar la mida dels vaixells, entre d’altres. Totes centrades en un model de negoci de gran escala.

Els autors d'aquest treball conclouen que la indústria del creuer hauria de fer un esforç per canviar la seva percepció social cap a un model de negoci més rendible, sostenible i respectuós amb el medi ambient. A més, els autors també recomanen que es mantinguin alguns dels protocols sanitaris introduïts durant la pandèmia per ajudar a prevenir brots d'altres malalties infeccioses.

Aquest estudi, publicat recentment a la revista Tourism Management Perspectives, ha rebut finançament del programa de recerca i innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea en el marc de les accions Marie Skłodowska-Curie i de la URV.