La UPC contribueix a crear el nou perfil professional tècnic per al sector tèxtil a Europa

Descarregar

Els investigadors de l'Institut d'Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial de Terrassa (INTEXTER), Mònica Ardanuy i José Antonio Tornero

Un equip d’investigadors de l’Institut d’Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial de Terrassa (INTEXTER) de la UPC ha treballat com actualitzar el perfil tècnic professional que el sector tèxtil necessita a Europa, en el marc del projecte europeu ‘Skills4Smart TCFL Industries 2030’. El projecte, finançat amb quatre milions d’euros pel programa Erasmus Plus, compta amb la participació de 22 entitats de nou països europeus.

17/12/2019

Millorar la modernització i la competitivitat dels sectors del tèxtil, la confecció, la pell i el calçat a la Unió Europea és la finalitat del projecte europeu ‘Skills4Smart TCFL Industries 2030’, un repte que passa per actualitzar l’oferta formativa i els continguts curriculars, fer atractiva la percepció de la carrera professional al sector tèxtil per atraure nou talent i crear un perfil professional adequat a la realitat tecnològica i empresarial del segle XXI.

Per assolir aquests objectius, s’ha creat un consorci de 22 centres i institucions europees de l’àmbit tèxtil de Bèlgica, Bulgària, França, Espanya, Itàlia, Portugal i Romania que treballen en el projecte i entre les quals hi ha la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) a Terrassa. Concretament, hi participen Mònica Ardanuy, professora del grau en Enginyeria de Tecnologia i Disseny Tèxtil de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) i investigadora de l’Institut d’Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial de Terrassa (INTEXTER), i José Antonio Tornero, promotor d’R+D d’aquest mateix institut de recerca. En el marc d’aquesta iniciativa, s’ha realitzat una anàlisi exhaustiva a més de cent empreses tèxtils, dels sectors de la confecció, la pell i el calçat –entre les que s’inclouen 20 empreses catalanes– i a 50 centres de formació, per detectar quina formació i quines competències tècniques i transversals necessiten els professionals per afrontar amb garanties de competitivitat els reptes comercials i industrials del mercat global.

Professionals per a la Indústria 4.0
El resultat del treball dona llum a un nou perfil professional que, a més de poder desenvolupar habilitats transversals comunes a tots els sectors industrials, ha d’estar format en cinc àmbits tecnològics concrets: màrqueting digital, disseny en 3D, coneixements en supply chain (control de la cadena de subministrament), sostenibilitat i Indústria 4.0 (automatització de processos industrials i fabricació intel·ligent).

Segons explica José Antonio Tornero, “el sector tèxtil és ampli i molt divers, per això establir un perfil únic de tècnic professional és molt agosarat. Gràcies a la informació que ens han facilitat les empreses, hem pogut dissenyar un tipus de professional versàtil, generalista i preparat per donar resposta ràpidament a les necessitats particulars de cada companyia, amb les seves especificitats”.

Per part seva, Mònica Ardanuy assegura que “el perfil professional obtingut deixa enrere el desfasament que patien les empreses del sector tèxtil entre la nova realitat industrial, tecnològica i de mercat amb uns recursos humans que encara treballaven amb habilitats del segle XX”. En aquest sentit, tal com assenyala la investigadora, “el projecte suposa encarrilar la indústria tèxtil europea cap un futur més competitiu i obrir una porta a noves oportunitats laborals i d’ocupació”.

Continguts acadèmics renovats
El treball d’Ardanuy i de Tornero en aquest ambiciós projecte europeu també contempla una proposta de nous continguts curriculars per a tots els centres d’ensenyament especialitzats en l’àmbit de la confecció, la producció tèxtil, la pell i el calçat, en consonància amb el que necessiten les empreses europees.

La proposta de renovar aquests continguts se centra, sobretot, en el coneixement de les noves tecnologies digitals, el màrqueting, la producció i la manufactura, els processos industrials, la robòtica i l’automàtica industrial, la qualitat i la gestió de la sostenibilitat; així com en les habilitats transversals, com el lideratge, el treball en equip, el coneixement d’idiomes, la comunicació interpersonal, així com la capacitat d’adaptació i d’assumir responsabilitat.

Durant els propers dos anys, José Antonio Tornero i Mònica Ardanuy inicien la segona etapa del projecte, que consisteix a informar i debatre els resultats del seu treball amb les associacions empresarials més representatives del sector, com Texfor, la Agrupació d'Empreses Innovadores Tèxtils (AEI) o l'Associació Espanyola de Fabricants de Maquinària Tèxtil i Confecció (AMTEX), així com amb les patronals generalistes CECOT, CEPYME, PIMEC, i les cambres de comerç. Posteriorment, informaran als centres de formació professional i a les institucions educatives sobre el nou perfil tècnic per tal que adaptin de manera efectiva els plans d’estudis. Es preveu implementar un curs pilot amb els nous continguts acadèmics durant el curs 2020-2021.

El programa Erasmus Plus finança el projecte ‘Skills4Smart TCFL Industries 2030’ amb quatre milions d’euros, dels quals la UPC en gestiona 100.000 euros.