Maria Pau Ginebra, Eduard Alarcón, Marcel Guardia i Maria Teresa Martínez-Seara, premis ICREA Acadèmia 2018

Una vintenta d'investigadors i investigadores ICREA Acadèmia de la UPC

El Programa ICREA Acadèmia està adreçat al personal docent i investigador doctor amb vinculació permanent a les universitats públiques de Catalunya, un col·lectiu que es troba en fase plenament activa i d’expansió de la seva activitat investigadora.

Des de la primera edició del programa, impulsat l’any 2008, fins a aquesta novena edició, iniciada al setembre del 2016, s’han concedit un total de 224 guardons ICREA Acadèmia. Actualment, hi ha 115 investigadors i investigadores fent recerca en el marc del programaM dels quals actualment 20 són de la UPC.

Concretament, en l’àmbit de Ciències de l’Enginyeria són 14 els professors i professores de la UPC que estan actualment intensificant la recerca en el marc del programa ICREA Acadèmia. Aquests són, a més d’Eduard Alarcón i Maria Pau Ginebra (2018): Irene Arias, Albert Cabellos, Ramon Codina i Jordi Martorell (des de l’any 2016); Cristina Masoller, Marino Arroyo, David Carrera i Luis Velasco (2015); i Santiago Badia, Adriano Camps, Antonio González i Jordi Llorca (2014).

En l’àmbit de Ciències Experimentals i Matemàtiques, els ICREA Acadèmia de la UPC són, a més de Marcel Guardia Munarriz i Maria Teresa Martínez-Seara (2018) la professora Eva Miranda (des del 2016); Carles Alemán (2015), Romulado Pastor-Satorras (2014) i Juan Pérez Torres (2014).

Els investigadors i les investigadores Maria Pau Ginebra, Eduard Alarcón, Marcel Guardia i Maria Teresa Martínez-Seara podran intensificar la recerca durant cinc anys arran del reconeixement del programa ICREA Acadèmia.

25/03/2019

Els quatre investigadors i investigadores de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) formen part de les 45 persones premiades i premiats per l’Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) amb els guardons ICREA Acadèmia de l’ edició 2018, dotats de 40.000 euros anuals durant el període 2019-2023 i que tenen com a finalitat impulsar i premiar l’excel·lència investigadora.

En aquesta novena edició del programa, que va iniciar la convocatòria al setembre del 2016, s’han rebut un total de 324 sol·licituds en totes les àrees de coneixement.

Recerca en Ciències de l’Enginyeria i en Ciències Experimentals i Matemàtiques
En el cas de la investigadora de la UPC Maria Pau Ginebra, distingida en l'àmbit de Ciències de l’Enginyeria, ja havia rebut el guardó ICREA Acadèmia en dues ocasions anteriors: en la primera edició del premi, l’any 2008, i en la sisena, el 2013. Vinculada al Departament de Ciència dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica, Maria Pau Ginebra centrarà la recerca en el disseny de biomaterials per a la regeneració del teixit ossi, fent servir estratègies biomimètiques, es a dir, inspirades en les característiques dels components naturals de l'os. La idea és dissenyar materials capaços d'interaccionar amb les cèl·lules de l’organisme humà per dirigir les seves funcions cap a processos regeneratius.

Actualment, Maria Pau Ginebra és responsable del grup de recerca en Biomaterials, Biomecànica i Enginyeria de Teixits (BBT), i membre del Centre de Recerca en Enginyeria Biomedica (CREB) i del Centre de Recerca en Ciència i Enginyeria Multiescala de Barcelona. Com a professora, imparteix docència a l’Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) i a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB).

En el cas del professor Eduard Alarcón, vinculat al Departament d'Enginyeria Electrònica de la UPC, també ha estat distingit en l’àmbit de Ciències de l’Enginyeria. Com a investigador de la UPC, Eduard Alarcón és responsable del grup de recerca Energy Processing and Integrated Circuits (EPIC) i forma part del Centre de Recerca d’Electrònica de Potència (PERC). Com a professor, imparteix docència a l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB)

En l’àmbit de les Ciències experimentals i Matemàtiques, ha estat guardonat, d’una banda, el professor Marcel Guardia Munarriz, vinculat al Departament de Matemàtiques i membre del grup de recerca en Sistemes Dinàmics (SD). Imparteix docència a l’Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) i a la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME).

En el mateix àmbit de Ciències experimentals i Matemàtiques, la distinció ha estat per la investigadora Maria Teresa Martínez-Seara també del Departament de Matemàtiques. Maria Teresa Martínez-Seara és responsable del grup de recerca SD de la UPC i imparteix docència a l’FME i a l’ETSEIB.

El lliurament dels guardons tindrà lloc durant aquesta primavera.