Sónar, la UPC i betevé organitzaran, per primera vegada a Barcelona, l’AI and Music Festival

Sónar, la UPC i betevé organitzaran l’AI and Music Festival, que tindrà lloc a Barcelona, els dies 27 i 28 d’octubre, en format híbrid. El festival, impulsat en el marc del programa S+T+ARTS de la Comissió Europea, se centrarà en les aplicacions i els reptes de la Intel·ligència Artificial en la creació musical. La UPC liderarà, des del final d’abril, un laboratori de recerca aplicada (Thinking Lab) per explorar aquesta interrelació. L'estudiantat de la UPC tindrà descompte (preu de l'entrada a 15 euros) acreditant el carnet d'estudiant.

25/03/2021

Els mesos previs a l’AI and Music Festival, que serà predominantment presencial però amb un important component digital, Sónar i la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) actuaran com un Thinking Lab, que serà liderat per la Universitat i promourà un diàleg entre l’art i la ciència i la tecnologia al voltant de la Intel·ligència Artificial (IA). Aquest laboratori serà un espai obert per al debat i l’experimentació. L’objectiu és reunir músics, compositors, historiadors culturals, tecnòlegs, científics i desenvolupadors d’Intel·ligència Artificial d’arreu del món, per posar en comú, explorar i demostrar el rol de la Intel·ligència Artificial en la creativitat musical i, en definitiva, com avançar en la interacció entre les persones i les màquines.

El Thinking Lab servirà, doncs, per identificar i conceptualitzar els principals reptes per a l’enfocament artístic, social i científic del festival. S’organitzaran diverses activitats al voltant d’aquesta temàtica, obertes al públic, que tindran inici al final d’abril. Les conclusions i nous reptes que sorgeixin d’aquest laboratori nodriran el contingut de l’AI and Music Festival, que esdevindrà un banc de proves per experimentar amb la IA en el context de l’activitat musical.

L’AI and Music Festival, oferirà, durant dos dies (27 i 28 d’octubre d’aquest any) en diferents escenaris, un programa amb activitats tant de música en viu, com de conferències, workshops, debats, hackathons, espais de co-creació, performances i presentacions centrades en la interrelació entre la creativitat humana i els avenços tecnològics. La majoria d’activitats seran presencials, garantint les mesures de seguretat davant la COVID-19, i seran retransmeses per betevé, però d’altres continguts seran exclusivament online i estaran específicament dissenyats per a les audiències digitals.

La programació completa es donarà a conèixer properament i se celebrarà en paral·lel al festival SónarCCCB, que també tindrà lloc la mateixa setmana, concretament els dies 29 i 30 d’octubre, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).

La Comissió Europea ha seleccionat el consorci format per Sónar, la UPC i betevé per organitzar l’AI and Music Festival, en el marc del programa europeu S+T+ARTS (Science, Technology & the Arts), una iniciativa dins del programa d’R+D Horizon 2020 per fomentar aliances entre ciència, tecnologia i arts, que implementin eficaçment un enfocament europeu de la innovació tecnològica centrat en les necessitats i els valors humans.

La UPC té una llarga experiència en formació i recerca en IA. Disposa d’un ecosistema de coneixement i tecnològic format per diferents centres i grups de recerca, que participen en grans projectes científics i tecnològics nacionals i internacionals en aquest àmbit. Un d’aquests centres de recerca, i que lidera la part científica del projecte l’AI and Music Festival, és l’Intelligent Data Science and Artificial Intelligence Research Center (IDEAI), que constitueix actualment el centre d’IA més gran de Catalunya, amb gairebé 60 investigadors permanents i uns 150 estudiants de doctorat. L’IDEAI, juntament amb el Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM), que té una llarga trajectòria en creativitat digital, són els dos centres que estan al capdavant del projecte l’AI and Music Festival per part de la Universitat.

D’altra banda, aquest projecte s'inscriu també en la iniciativa UPCArts per al foment de la relació entre l’art i la cultura i les ciències i la tecnologia.

Així mateix, la UPC està a l’avantguarda docent del país en IA: amb la posada en marxa del primer grau en Intel·ligència Artificial de Catalunya el curs que ve, la UPC serà la primera universitat de tot l’Estat a oferir una formació completa en IA, amb grau, màster i doctorat, atès que ja imparteix diferents titulacions en aquest àmbit.