Unite! rep nou finançament de la Comissió Europea per al seu desplegament

Foto: Mikko Raskinen

L’ aliança Unite!, rebrà nou finançament de 14,4 milions d'euros de la Comissió Europea, a través del programa Erasmus+, per esdevenir motor per a l'avanç d'una Europa verda i digital des de la innovació i l'educació superior. La implantació dels futurs graus europeus i d’un nou model de mobilitat i el desenvolupament d'una Escola Europea de Doctorat Unite! són alguns dels projectes clau a desplegar en la nova etapa.

27/07/2022

La Comissió Europea (CE) ha fet pública avui, 27 de juliol, la resolució sobre les aliances d'universitats europees que rebran finançament a través del programa Erasmus+ per continuar amb el desplegament complet dels seus projectes. La nova proposta presentada per Unite! University Network for Innovation, Technology and Engineering, de la qual forma part la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), juntament amb altres vuit universitats tecnològiques europees, ha estat seleccionada per rebre finançament de la CE, per continuar la seva trajectòria en els pròxims quatre anys. Unite! va ser una de les 17 aliances europees seleccionades en la primera convocatòria del 2019.

Aquesta segona fase de finançament començarà el proper novembre i coincideix amb la incorporació a Unite! de dos nous socis: la Universitat Tecnològica de Graz (TU Graz) i la Universitat de Ciència i Tecnologia de Wrocław (Wroclaw Tech). El finançament de 14,4 milions d'euros que rebrà l'aliança és un clar reconeixement de la CE al compromís de Unite! i de tots els seus socis per esdevenir un projecte estratègic de col·laboració a llarg termini.

La UPC és una de les universitats sòcies més actives en els diferents grups de treball de Unite!, en els quals estan implicats més d’un centenar de membres de la comunitat, entre personal docent i investigador, personal d’administració i serveis i estudiantat. En aquesta nova fase, la UPC serà la universitat coordinadora del grup de treball que dissenya i implementa els nous models de comunicació, sensibilització i impacte de l’aliança. Segons el rector de la UPC, Daniel Crespo, “l’aprovació del projecte avui per part de la Comissió Europea i la incorporació dels nous membres és una gran notícia. Des de la UPC volem continuar sent protagonistes del disseny de la universitat europea del futur i del treball amb els socis de l’aliança n’esperem la definició de polítiques acadèmiques concretes que ens facin avançar en aquest ambiciós objectiu”.

Plans per als pròxims quatre anys

En la nova proposta, Unite! reitera la seva voluntat de ser una universitat europea model d'innovació, tecnologia i enginyeria que abordi els Objectius de Desenvolupament Sostenible a través d’una transició digital i verda. Per aconseguir-ho, l'aliança reforçarà la participació i el compromís de la comunitat universitària, especialment de l’estudiantat, a qui convidarà a participar activament en tots els grups de treball. Les nou universitats sumen el talent d’una comunitat de més de 280.000 estudiants i prop de 80.000 graduats de grau, màster i doctorat per any.

En aquesta nova etapa, l’aliança avançarà en la implantació dels futurs graus europeus i el desenvolupament d'una Escola Europea de Doctorat al voltant de les àrees de l’energia sostenible, la intel·ligència artificial, la Indústria 4.0 o l’emprenedoria. També coincidirà amb el desplegament tecnològic definitiu del Metacampus, la plataforma coordinada per la UPC per desenvolupar les diferents activitats i propostes de formació tant per a l’estudiantat com per a investigadors i acadèmics. Entre aquestes propostes ja s’han posat en marxa el màster en Comunicació, Enginyeria i Ciència de Dades (CoDaS), universitats d’estiu, hackatons internacionals i formació en innovació docent per al professorat.

A més, des de l’aliança es treballa per dissenyar i implementar nous models d’aprenentatge basats en reptes i el desenvolupament d’entorns digitals, híbrids i presencials. Uns nous entorns que faciliten l’accés als programes internacionals als estudiants que fins ara han estat exclosos per raons econòmiques, socials o de mobilitat física. En els pròxims anys, l'aliança també reforçarà el seu suport al professorat i al personal d’administració i serveis, mitjançant la creació d’eines i recursos que facilitin la seva tasca.

Per a l’actual presidenta de l’aliança, la rectora de la Universitat de Darmstadt, Tanja Brühl, "Unite! és una història d’èxit comú. Estem donant forma al futur de la universitat europea de manera col·lectiva, combinant les diferents visions,coneixements i experiències de les universitats que en formen part per generar el canvi sostenible i digital del futur ensenyament superior a Europa".

En la nova proposta, cada una de les universitats sòcies liderarà un dels grups de treball: Gestió, Governança i Garantia de Qualitat (TUDa); Campus Digital (TU Graz); Inclusió, Diversitat i Benestar (ULisboa); Ensenyament i Aprenentatge Innovadors (Aalto); Oferta Educativa Flexible (KTH); Desenvolupament Professional i Formació (Grenoble INP-UGA); Doctorat en Recerca, Innovació i Societat (PoliTO); Comunitat d'Innovació Oberta per a la Transició Verda (Wroclaw Tech) i Comunicació, Sensibilització i Impacte de l'Aliança (UPC).