La Setmana de la Dona a la UPC reivindica el paper de les dones a les àrees STEM

Transversalitat de gènere en la docència universitària
El passat mes de desembre es va aprovar el Marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària, per la Comissió d'Avaluació Institucional i de Programes d'AQU Catalunya. Aquest marc és un primer pas cap al compliment de l'article 28 de la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, que exigeix "incloure en el currículum dels graus i dels programes de postgrau la promoció de la perspectiva de gènere d'una manera transversal i dels estudis sobre la contribució de les dones al llarg de la història en tots els àmbits del coneixement i en l'activitat acadèmica i investigadora".

La finalitat del marc és garantir que les memòries o autoinformes incorporin la perspectiva de gènere. Per tal de fer difusió d’aquest nou marc, l’11 de febrer, de 10 a 12 h, a la Sala d’actes Manuel Martí Recober de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) es realitzarà la jornada 'La Perspectiva de Gènere en la Docència Universitària' amb la participació del rector de la UPC, Francesc Torres, i de la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC, Gemma Fargas. Durant la jornada, el director d’AQU Catalunya, Martí Casadesús, presentarà el marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària. També s’explicaran les eines i els recursos de suport disponibles per als centres docents de la UPC. Cal inscripció prèvia per assistir-hi.

Coincidint amb la celebració l’11 de febrer del Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, la UPC organitza un conjunt d’activitats orientades a fer visible l’aportació de les dones en l’àmbit de la ciència, l’enginyeria i l’arquitectura. En aquesta primera edició es dedica també una jornada a facilitar recursos i eines per incorporar la perspectiva de gènere en la docència universitària. La Setmana de la Dona a la UPC està promoguda pel Vicerectorat de Responsabilitat Social i Igualtat, conjuntament amb la xarxa de responsables d’igualtat dels centres i l’oficina d’igualtat de la UPC.

10/02/2020

Són diversos els factors socioculturals que influeixen en les carreres acadèmiques i en les vocacions tecnològiques dels i de les joves en el moment d’escollir els seus estudis i professions de futur. La manca de referents i models femenins, l'existència de rols i estereotips de gènere i el desconeixement de les professions STEM (sigles en anglès corresponents a Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) en són les principals causes. Durant la Setmana de la Dona UPC 2020, els centres docents de la Universitat organitzen un conjunt d’activitats, com ara tallers, exposicions, conferències i taules rodones, que s’adrecen a la comunitat universitària, l’alumnat de secundària i batxillerat i a la societat en general.

Homenatge a Rosa Argelaguet
En el marc de reivindicació de la dona científica, la UPC retrà un homenatge a la directora de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM), Rosa Argelaguet, que va morir el passat 30 de gener. L’acte es farà el 17 de febrer a les 12 h a la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa.

Rosa Argelaguet era doctora enginyera industrial per la UPC i experta en enginyeria de sistemes i automàtica. Al capdavant de l’EPSEM, va ser una de les principals impulsores del grau en Enginyeria de Sistemes TIC. Al llarg de la seva carrera, va rebre nombrosos reconeixements, entre d’altres, el 17è Premi a la Qualitat en la Docència Universitària, atorgat pel Consell Social de la UPC.

El manifest que acompanyarà els actes destaca que 'Rosa Argelaguet és un referent i model a seguir per a totes aquelles noies i dones compromeses tant amb la societat com en l’interès en el camp de la ciència i la tecnologia".

Reconèixer i promoure el talent femení

En el seu compromís per visualitzar les aportacions de les dones en els àmbits de coneixement de la Universitat, la UPC ha redefinit la nomenclatura de les deu sales de reunions de l’edifici Vèrtex, al Campus Nord de Barcelona, amb nom de dones rellevants en ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques. Es tracta d’una iniciativa del Servei de Llengües i Terminologia (SLT) i del Servei d'Infraestructures de la UPC, en col·laboració amb la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME), l’Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeronàutica de Castelldefels (EETAC) i el Grup de recerca d'Igualtat d'Oportunitats a l'Arquitectura, la Ciència i la Tecnologia (GIOPACT).

Aquesta iniciativa està en línia amb altres projectes estratègics que la UPC té en marxa en l’àmbit de la promoció dels estudis orientats específicament a despertar vocacions STEAM i atreure talent femení cap a la tecnologia i l’enginyeria, com l’Aquí STEAM, adreçat a l'alumnat de primària i ESO.

D’altra banda, la UPC treballa en la introducció de la perspectiva de gènere en la docència de la Universitat, la qual cosa s’està assajant en diferents titulacions. La idea és crear una guia útil de recomanacions per al professorat i avançar en aspectes com la pedagogia i els referents que es fan servir a l’aula, o la gestió de l’aula. Aquesta iniciativa es desenvolupa en el marc del projecte europeu 'Gender Equality in Engineering through Communication and Commitment' (GEECCO), que compta amb finançament europeu del programa Horizon 2020 i que està centrat a reduir la desigualtat de gènere en les institucions europees d'investigació