Definició i característiques de les diferents categories de PDI i PI

El Marc Europeu per a les Carreres de Recerca (2011) descriu quatre perfils generals (R1, R2, R3 i R4) sobre el desenvolupament de la carrera de les persones investigadores, que són independents de qualsevol sector concret (universitats, institucions de recerca, empreses o ONG).

Nivell R4: Personal investigador líder - Persones investigadores que lideren la seva àrea o camp de recerca.

• Catedràtic o catedràtica d'universitat (R4)
    És la categoria de caràcter permanent que correspon a l'etapa més avançada de la carrera acadèmica. Es tracta d'una persona que lidera la seva àrea o camp de recerca.

• Catedràtic contractat o catedràtica contractada (R4)

• Director o directora de recerca (R4)
    És una categoria que pot ser de caràcter permanent o temporal vinculat a un projecte, i que correspon a una persona que ha desenvolupat un nivell d'independència en la recerca.

Nivell R3: Personal investigador establert - Persones investigadores que han desenvolupat un nivell d'independència.

• Professor o professora titular d'universitat (R3)
    És una categoria de caràcter permanent que correspon a una persona que ha desenvolupat un nivell d'independència en la docència i en la recerca.

• Professor agregat o professora agregada (R3)

• Investigador o Investigadora sènior (R3)

Nivell R2: Personal investigador reconegut - Posseïdors d'un doctorat que encara no han establert un nivell significatiu d'independència, i Persones investigadores amb un nivell equivalent d'experiència i competència.

• Professor lector o professora lectora (R2)
    És una categoria de caràcter temporal que correspon a una persona que no hagi establert encara un nivell significatiu d'independència en la docència i en la recerca.

• Investigador o investigadora júnior (R2)
    És una categoria que pot ser de caràcter permanent o temporal vinculat a un projecte, i que correspon a una persona que hagi establert encara un nivell significatiu d'independència en la recerca.

Nivell R1: Personal investigador de primera etapa. Persones que investiguen sota supervisió en la indústria, instituts de recerca o universitats. Inclou als doctorands i doctorandes.

• Ajudant (R1)
    És una categoria de caràcter temporal que correspon a una persona que es troba en formació tant en docència com en recerca.