Descarregar

Moment de la signatura de Jaime J. Ferrer com a nou director del Departament de Projectes Arquitectònics

Descarregar

D'esquerra a dreta: la directora sortint, Cristina Jover; el rector de la UPC, Francesc Torres; Jaime J. Ferrer, i la secretària general de la UPC, Margarida Espona

Jaime J. Ferrer, professor de la UPC des de 2013

El professor Jaime J. Ferrer ha pres possessió, el 12 de gener, del càrrec de director del Departament de Projectes Arquitectònics. Pren el relleu a Cristina Jover, que ha estat al capdavant d’aquest departament des del 2014.

15/01/2021

Jaime J. Ferrer Forés és arquitecte per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la UPC i doctor arquitecte també per la UPC, on va obtenir el Premi extraordinari de doctorat.

Professor de la UPC des de 2013, és actualment professor agregat del Departament de Projectes Arquitectònics, que estructura la docència de les escoles tècniques superiors d’Arquitectura de la UPC a Barcelona i Sant Cugat del Vallès. Anteriorment, ha estat membre de la Junta d’Escola de l’ETSAB i de la Comissió Permanent, així com membre de la Junta i del Consell del Departament.

Com a docent, ha estat professor convidat al College of Architecture and Urban Planning, a Tongji University, China; investigador PROMETEO de la SENESCYT a la UNACH, Equador, així com de diversos cursos i workshops internacionals, com l'ILAUD - International Laboratory of Architecture and Urban Design (2001) o l'RCR - International Workshop of Architecture and Landscape (2019).

Interès en l’arquitectura nòrdica i la modernitat arquitectònica
Jaime J. Ferrer forma part del grup de recerca FORM+ de la UPC, dedicat a la investigació dels orígens i difusió de l'arquitectura moderna. El professor centra la seva recerca, que ha estat premiada a la XIV Bienal Española de Arquitectura y Urbanismo (2018), en l’arquitectura nòrdica, la modernitat arquitectònica i la reflexió teòrica del projecte arquitectònic.

És autor de diverses obres, entre les quals destaquen la monografia de Jørn Utzon. Obras y Proyectos (Gustavo Gili, 2006). Ha participat en diversos congressos, com ara l'International Alvar Aalto Meeting a Jyväskyla i Seinajöki, Finlandia (2008 i 2011) i l'Utzon Symposium a Aalborg, Dinamarca (2013) i Sydney, Australia (2018).

La seva obra ha format part de l’exposició Vogadors, a la Biennal d’Arquitectura de Venècia (2012); a l’Exposició Time Space Existence, a la Biennal d’Arquitectura de Venècia (2014), i a l’Exposició Hecho en Roma, a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid (2017).

Nombrosos reconeixements
Jaime J. Ferrer ha rebut nombrosos premis i distincions al llarg de la seva carrera i està considerat un dels arquitectes joves amb més projecció, seleccionat com un dels “Europe 40 under 40 most emerging young architects” (2014) per l’European Centre of Architecture i el Chicago Atheneum.

Ha estat becat pel Ministeri d’Educació amb la Beca FPU (2001-2005), la Beca José Castillejo (2011) i la Beca d’Arquitectura a la Real Academia de España a Roma (RAER) (2015-2016).

Així mateix, ha obtingut el primer premi en el concurs de Born a la Mar, Palma de Mallorca (2004); el primer premi per l'ordenació del Carrer Brotad, la construcció d'habitatges i la rehabilitació de la fàbrica de Can Ribas com a centre cívic a la Soledat, Palma de Mallorca (2005); l’accèssit en el concurs Solucions Urbanes del Consell Superior dels Col·legis d'arquitectes d'Espanya (2005); el primer premi del concurs d'Arquitectura per a joves arquitectes a Andalusia j5-2006, a Cazorla (2006); el tercer premi del concurs per a l'Edifici de la Fiscalia al Campus de la Justícia de Madrid (2007), i el primer premi del Concurs del VIII Festival des Architectures Vives a La Grande Motte, França (2013).

Entre la seva obra destaquen els 26 habitatges de protecció oficial a Es Mercadal, Menorca (2010), una obra reconeguda amb l’Accèssit dels Premis AVS de l'Associació de Promotors Públics i seleccionada al Premi Poraxa d'Arquitectura Sostenible (2013) i als Premis Bauwelt (2013). Va ser responsable també de l'ordenació del recinte industrial de Can Ribas a la Soledat, Palma de Mallorca (2011), obra finalista del Premi Europeu d'Espai Públic Urbà (2012); seleccionada als Premis FAD (2012) i a la Biennal Europea del Paisatge Premi Rosa Barba (2012); finalista dels WAN Adaptive Reuse Awards (2014); Premi Arquitectura Plus d'Infraestructures i espais públics (2013) i Premi d'Arquitectura de Mallorca (2014).