Xavier Ramis, nou director del Departament de Màquines i Motors Tèrmics

Retrat del catedràtic Xavier Ramis Juan

Retrat del catedràtic Xavier Ramis Juan

El professor Xavier Ramis Juan ha estat elegit director del Departament de Màquines i Motors Tèrmics. Pren el rellu a Rafael Ruiz Mansilla, al capdavant de la unitat des del juliol del 2012.

22/03/2023

L’acte de presa de possessió de Xavier Ramis Juan com a director del Departament de Màquines i Motors Tèrmics de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ha tingut lloc el 17 de març, a Terrassa.  L’acte ha comptat amb la participació del professor Rafael Ruiz Mansilla, director del Departament en els darrers 10 anys i mig.

Llicenciat en Ciències Químiques per la Universitat de Barcelona (1988) i doctor en Ciències Químiques per la UPC (1994), Xavier Ramis és catedràtic de Màquines i Motors Tèrmics a l'Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), on imparteix docència en termodinàmica.

Forma part de la Junta d’Escola des de l’any 1996 i de la Comissió Permanent del mateix centre docent des de l’any 2017.

Anteriorment, ha format part de la Comissió d’Avaluació Acadèmica de l’ETSEIB (1996-1999) del  Claustre Universitari de la UPC en diverses ocasions.

Com a investigador es responsable del grup de recerca de Polimers Termoestables Epoxídics (POLTEPO), interuniversitari de la UPC i de la Universitat Rovira Virgili (URV).  La seva recerca se centra en el desenvolupament de nous materials termoestables més sostenibles a partir de fonts renovables, que guanyen tant en les possibilitats de reciclatge com en degradabilitat química.

Darrerament, ha treballat amb xarxes covalents adaptables, que poden ser reprocessades i reciclades. Alguns d’aquests sistemes s’estan aplicant a la impressió 3D i permeten preparar materials intel·ligents que responen a estímuls externs.

Xavier Ramis també és membre de la Comissió de Doctorat del Departament de Màquines i Motors Tèrmics des de l’any 2000 i ha dirigit 10 tesis doctorals emmarcades en el programa de doctorat de Polimers i Biopolímers de la UPC i en el de Ciència i Tecnologia Química de la URV.

Autor de més de 200 articles científics, ha participat en 17 projectes de recerca competitius, en 10 dels quals com investigador principal, i té un h-índex de 40.

Ha col·laborat amb diversos centres de recerca internacional, com ara el Leibniz-Institut für Polymerforschung de Dresden (Alemanya) o el Politecnico di Torino (Itàlia).