Xavier Tort-Martorell, nou director del Departament d’Estadística i Investigació Operativa

Descarregar

Retrat de Xavier Tort-Martorell

Descarregar

D’esquerra a dreta: l’ex director del Departament, Josep Ginebra; el rector Francesc Torres; Xavier Tort-Martorell, nou director de la unitat, i la secretaria general de la Universitat, Margarida Espona, durant l’acte de presa de possessió, el 2 d’octubre, que va realitzar-se sense assistència de públic pel context d’emergència sanitària.

El professor i investigador Xavier Tort-Martorell ha pres possessió, el 2 d’octubre, del càrrec de director del Departament d’Estadística i Investigació Operativa de la UPC. Agafa el relleu a Josep Ginebra, al capdavant del Departament des del setembre del 2012.

23/10/2020

Xavier Tort-Martorell es va titular en Enginyeria Industrial, en l’especialitat en Organització Industrial, a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), el 1977. Es va titular del Master of Science per la University of Wisconsin-Madison en estadística industrial el 1983 i va obtenir el títol de doctor Enginyer Industrial per la UPC el 1986.

Professor titular i investigador de la UPC, ha ocupat diversos càrrecs de gestió a la Universitat: sotsdirector de Relacions amb la Indústria de l’ETSEIB (1997-2002), director del Departament d’Estadística i Investigació Operativa de la UPC (2006-2012) i delegat del rector per a la configuració i construcció del Campus Diagonal-Besòs (2007-2011).

Pel que fa a la docència, la seva activitat ha estat sempre lligada a l’estadística i a la qualitat i millora de processos, amb més de 35 anys d’experiència a l’ETSEIB, on ha impartit assignatures a cinc graus i dos màsters, i ha dirigit més de 80 projectes de fi de carrera i treballs de fi de màster. Des del 2003 també és professor de grau i màster a la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) . El 2019 va ser premiat pel Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya per la seva trajectòria docent.

Expert en estadística industrial i en gestió i millora de la qualitat, Tort-Martorell és coordinador del grup de recerca Analysis of Complex Data for Business Decisions (ADBD). La seva activitat de recerca se centra en l’àmbit del disseny d’experiments, en que ha dirigit dues tesis doctorals, ha publicat 21 articles en revistes indexades JCR i dos capítols en enciclopèdies de referència en estadística i qualitat. També ha impartit nombroses ponències en congressos i ha escrit articles en revistes sectorials i de divulgació.

Així mateix, investiga en l’àrea de gestió i millora de la qualitat, en què ha dirigit dues tesis doctorals, ha publicat tres articles en revistes indexades JCR. També és autor de cinc llibres, quatre capítols de llibre, vuit articles en revistes de divulgació i dos ponències convidades en congressos internacionals. Una extensa activitat de recerca basada en la participació en projectes competitius tant en l’àmbit català com estatal i europeu i, especialment, en projectes de transferència de coneixement, tant amb empreses com amb institucions públiques.

Tort-Martorell també ha estat president de l’European Network for Business and Industrial Statistics (ENBIS), del 2011 al 2013, i fundador i membre del Board of Directors de la International Statistical Engineering Association (ISEA), del 2018 al 2020.