La universitat i la indústria europees s’alien per capacitar una nova generació d’enginyers i enginyeres en tecnologia de frontera

Descarregar

Simulació del flux d’aire al voltant d’un dron, realitzada en el marc del projecte AdMoRe.

Descarregar

D'esquerra a dreta: a la fila del davant, Ramiro Mena, Rubén Ibáñez, Vasileios Tsiolakis i Simona Vermiglio; a la del darrera, Guillem Barroso, Luca Borchini, Giacomo Quaranta i Marcos Seoane.

Transferència immediata als sectors industrials
L'equip investigador que es forma en el marc del projecte AdMoRe es focalitza a aprendre coneixements avançats en camps científics i tècnics de frontera, que poden aportar noves eines tecnològiques no aplicades o poc esteses fins ara en el món industrial.

Un dels objectius del projecte és la transferència d’aquestes eines a l’entorn industrial de manera més ràpida als tempos que es donen habitualment entre la universitat i la indústria. Per avançar en aquest sentit, en el marc del projecte s’han definit uns objectius precisos de recerca científica i desenvolupament tecnològic (R+D) en base als problemes industrials identificats com a prioritaris pels socis industrials.

El teló de fons del projecte és contribuir a posicionar, reforçar i consolidar la indústria europea en l'avantguarda de l'enginyeria basada en simulacions.

La UPC coordina el projecte europeu AdMoRe, mitjançant el qual set investigadors i una investigadora es formen en tecnologies avançades en simulació i mecànica computacional, per desenvolupar solucions inèdites en la indústria i ajudar a grans companyies europees a prendre decisions ràpides davant problemes habituals en processos industrials.

18/09/2019

Guillem Barroso, Luca Borchini, Rubén Ibáñez, Ramiro Mena, Giacomo Quaranta, Marcos Seoan, Vasileios Tsiolakis i Simona Vermiglio són els vuit joves investigadors que, procedents de diferents països, participen al projecte AdMoRe: Tècniques avançades de reducció de models per a la simulació en temps real de problemes industrials.

El projecte, coordinat per la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), està dirigit per Antonio Huerta, investigador del  grup de recerca en Mètodes Numèrics en Ciències Aplicades i Enginyeria (LaCàN) i catedràtic de l’Escola de Camins de Barcelona (ETSCCPB)  i es desenvolupa en el marc de les accions Marie Skłodowska-Curie del programa europeu de recerca Horizon 2020. Compta amb un pressupost de prop de 2,1 milions d’euros per un període de quatre anys (d’octubre del 2015 al setembre del 2019) i té com a finalitat formar, capacitar i incorporar a la indústria una nova generació d’enginyers i enginyeres per desenvolupar solucions innovadores per ser utilitzat diàriament en l’entorn de producció.

Les empreses participants, líders en els seus àmbits, són les franceses Airbus i ESI Group; l’anglesa Siemens Healthineers i l’alemanya Volkswagen AG, mentre que les institucions acadèmiques que hi participen són, a més de la UPC, l’École Centrale de Nantes (França) i la Swansea University (Regne Unit).

Les solucions desenvolupades es basen en eines innovadores de mecànica computacional, en particular mètodes numèrics per a la simulació de problemes d’interès per a la indústria. Es tracta de sistemes punters d’enginyeria que permetran a les empreses participants tenir eines per prendre decisions fonamentals i en temps real davant de determinades qüestions que sorgeixen en diverses fases del procés de producció, des del disseny fins al control de la fabricació o en l’avaluació mitjançant proves no destructives. En els casos concrets del projecte, es desenvolupen per resoldre problemes que es produeixen de forma habitual en les plantes de producció de la indústria aeronàutica, l’automobilística i en la fabricació de prototips i dispositius mèdics.

Simulacions d’avantguarda
El repte dels vuit joves investigadors és desenvolupar el model computacional d’última generació que permeti obtenir solucions de forma ràpida i precisa i, d'aquesta manera, poder prendre decisions de forma fonamentada en temps real. Per tant, les vuit recerques estan encaminades a atendre consultes múltiples de forma més eficient i precisa en aplicacions de gran interès industrial, que contribuirien a optimitzar i fer més eficients, i per tant, més rendibles, els processos en els quals s’apliquen.

Dos dels joves investigadors participants es formen i treballen, de la mà dels responsables acadèmics i industrials, a Barcelona, al Campus Nord de la UPC (única institució espanyola que participa en el projecte). Altres tres ho fan a França, dos al Regne Unit  i un a Alemanya. Tots ells integrats en equips de recerca i amb accés a instal·lacions d'investigació i de càlcul punteres en els seus àmbits.

El resultat serà, doncs, la introducció de tècniques de modelització personalitzades per a cada soci industrial, és a dir, prototips de programari amb interfícies d'usuari amigables, aplicables en un entorn de producció industrial diària per augmentar el rendiment i la competitivitat.

Formació multidisciplinària i habilitats empresarials
Per abordar els problemes concrets dels socis industrials, la formació dels investigadors integra diversos tipus de camps d'estudi: modelització multidisciplinària clàssica per a enginyers (sòlids, fluids, electromagnetisme, acústica); modelització interdisciplinària (interacció entre fluids i estructures, acoblament elèctric, magnètic i mecànic, fenòmens termomecànics); tècniques numèriques per a la simulació precisa de problemes físics i la reducció del cost computacional.

A més, se’ls estimula per potenciar l’esperit emprenedor i se’ls capacita per desenvolupar habilitats empresarials bàsiques per tal de moure amb èxit les idees a la pràctica comercial, com a part de la seva formació. Per tant, en aquest tipus de formació és clau la participació dels socis industrials en el projecte.