AIRBUS i l’associació EUROAVIA organitzen, a l’ESEIAAT de la UPC, el concurs internacional 'Sloshing Rocket Workshop 2022'

Estudiant treballant en la construcció del coet per al concurs
Descarregar

Estudiant treballant en la construcció del coet per al concurs 'Sloshing Rocket Workshop 2022'

Estudiants treballant en la construcció d'un coet
Descarregar

Tres equips universitaris procedents de Croàcia, Itàlia i Sèrbia participen en aquesta iniciativa impulsada per l’empresa AIRBUS

La setmana del 18 al 22 de juliol té lloc, a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC, la competició internacional ‘Sloshing Rocket Workshop 2022’, en què participaran tres equips universitaris procedents de Croàcia, Itàlia i Sèrbia. Impulsada per l’empresa AIRBUS, la iniciativa compta amb la col·laboració de la regidoria d’Universitats de l’Ajuntament de Terrassa i està organitzada per l’equip d’estudiants de l’ESEIAAT que integren EUROAVIA, l’associació europea d’estudiants d’enginyeria aeroespacial.

19/07/2022

En dinàmica de fluids es coneix com a sloshing (en català, xipolleig) el fenomen de generació d’ones d’inèrcia que desestabilitzen o fins i tot trenquen l’estructura de qualsevol vehicle que transporta líquids. L’empresa aeronàutica AIRBUS organitza cada any el concurs Sloshing Rocket Workshop i planteja als participants la construcció, disseny i llançament d’un coet de baix cost, reutilitzable, carregat d’aigua dins d’un dipòsit sense pressió que, amb el seu moviment, corre el risc de generar sloshing i desestabilitzar la seva trajectòria. AIRBUS ha encarregat aquest any l’organització d’aquest concurs als estudiants de l’ESEIAAT de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) que integren l’associació EUROAVIA.

Tal com explica Joel Campo, president d’EUROAVIA, "en aquest repte tecnològic que planteja AIRBUS, el disseny del coet és clau perquè ha d'incorporar mecanismes de control passius i/o actius per aconseguir maximitzar l'autonomia, augmentar el temps de vol i la capacitat de càrrega líquida".

De fet, els coets han de complir uns requisits tècnics molt precisos. Han de mesurar 1,5 m d’alçada i 2,5 metres d’envergadura. Els llançaments s’han de realitzar a 85° respecte a l’horitzontal. El dipòsit de les aeronaus no ha d’estar pressuritzat i ha de poder carregar 500 ml d’aigua, un 50% del total del seu volum possible. El coet no pot pesar més de 5 kg i la pressió del llançament no pot superar les 10 atmosferes.

Els participants han iniciat la seva activitat el 18 de juliol, a les instal·lacions de l’edifici TR5 de l’ESEIAAT, des d'on treballen en el disseny i la construcció dels coets. Els llançaments tindran lloc al Club Aeronàutic Egara el 22 de juliol, a partir de les 15 h.