Alberto Rodríguez rep el Premi UPC de Ciència-Ficció 2020 amb la novel·la ‘Cielos clausurados’

Descarregar

Alberto Rodríguez, guanyador del 25è Premi UPC de Ciència-Ficció

Descarregar

La Ciència-ficció a la UPC és més que un gènere literari: és un element de formació i divulgació

Un certamen consolidat

El Premi UPC de Ciència-Ficció es va crear l’any 1991 impulsat pel Consell Social de la UPC, en el marc del programa de dinamització cultural i artística d’aquest òrgan. Des de la seva creació, s’ha consolidat com un dels certàmens referents a l’Estat espanyol en aquest àmbit. Prova d’això són les més de 2.200 obres presentades des de la seva creació, una xifra que mostra també l’interès creixent d’aquest gènere literari.

L’obra ‘Cielos clausurados’ de l’editor i gestor cultural navarrès Alberto Rodríguez, ha estat la guanyadora del 25è Premi UPC de Ciència-Ficció, que convoca el Consell Social i que s'ha lliurat el 26 de gener, en el marc de la jornada '50 anys de Ciència amb Consciència’ de la Universitat. La jornada s'ha pogut seguir en directe per YouTube.

26/01/2021

La 25a edició del Premi UPC de Ciència-Ficció , corresponent a l'any 2020, ha batut record de participació, amb 136 obres presentades. En aquesta edició, el primer premi ha estat per Alberto Rodríguez per la novel·la ‘Cielos clausurados’.

Les obres ‘Péndulo’, de l’uruguaià Carlos Rehermann, i ‘Otro dios caprichoso’, de l’argentí Sergio Gaut vel Hartman, han rebut menció del jurat, mentre que la menció UPC a membres de la comunitat universitària ha estat per ‘L’Epíleg’, de Berta Fitó, estudiant de segon curs del grau en Enginyeria Informàtica a la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB).

El jurat ha fet menció també de les obres ‘Noctópolis’, de David Luna; ‘Operación Místico’, d’Ardella Martín, i ‘Incube’, de Blanca Pavón.

En aquesta edició, han integrat el jurat professors i investigadors de la UPC vinculats al món de la ciència-ficció des de diferents vessants: Lluís Anglada, Miquel Barceló, Josep Casanovas, Jordi José i Manuel Moreno.

El lliurament del 25è Premi UPC de Ciència-Ficció s'ha fet el 26 de gener, en el marc de la jornada '50 anys de Ciència amb Consciència’ de la Universitat i que s'ha pogut seguir en directe a través del canal de YouTube de la UPC. El certamen atorga un premi de 2.000 euros per al guanyador i l'edició i publicació de l'obra guanyadora en format digital i en format paper, de forma conjunta entre la UPC i l’editorial Apache Libros, especialitzada en l’edició de novel·les de ciència-ficció, terror i llibres il·lustrats.

Tragicomèdia de ciència-ficció
Les claus del cel s'han perdut i Déu s’ha quedat tancat a dins. Les situació a la Terra es descontrola i un professor de ioga i un venedor d'articles promocionals –que en realitat són la mort i el diable- són els únics capaços de fer que tot torni (o no) a la normalitat. Així arranca ‘Cielos clausurados’, una novel·la que l’autor defineix com a “tragicomèdia de ciència-ficció amb tints pre-apocalíptics”.

La història també s’endinsa en les tribulacions de Merche i Bernardo, dos persones en la cinquantena desil·lusionades amb la vida, que tenen clar que, de vegades, és millor estar mort que estar viu. Tal com explica Alberto Rodríguez, “més enllà de l'entreteniment d'imaginar situacions delirants i impossibles, la novel·la convida a reflexionar sobre algunes relacions humanes, com l'amistat, la parella o la família”.

Alberto Rodríguez (Pamplona, 1982) treballa com a editor i gestor cultural. El 2012 va fundar la revista cultural ‘El Mono’, en què escriu i dibuixa. Des del 2017, és codirector del Saló del Còmic de Navarra, en el qual ha comissariat més de 20 exposicions. Després de diversos premis en concursos de relats de caràcter local, ‘Cielos clausurados’ és la seva primera obra llarga. En els darrers 20 anys, també ha desenvolupat una llarga carrera com a baixista en diferents bandes de l'underground pamplonès (Dead Flowers, Astrovandals, Black Lagun, Juárez, Cantina Bizarro...). Té editats una dotzena de discos i ha fet prop de 300 concerts.

Complement de formació

La UPC ha estat una de les universitats pioneres a fer servir la ciència-ficció, en les diverses vessants narratives, com a element que complementa i consolida la formació científica i humanística.

El Premi de UPC de Ciència-Ficció i l'assignatura 'Física i ciència-ficció' són dues de les iniciatives més consolidades en aquesta línia, a les quals s'han sumat altres accions divulgatives. Una d'elles va ser la participació en el 33è Saló Internacional del Còmic de Barcelona, organitzat per FICOMIC, dedicat al gènere fantàstic i que fer èmfasi, en aquella edició, en la conquesta de l’espai. A més de tenir un estand propi per acostar la ciència al públic, el Saló va comptar amb la participació de professorat de la UPC expert en enginyeria aeronàutica, informàtica i de telecomunicacions.

De fet, la Universitat disposa d'una col·lecció especialitzada en ciència-ficció formada, actualment, per més de 9.500 documents, entre novel·les, còmics i pel·lícules, distribuïda entre la Biblioteca Rector Gabriel Ferraté, la la Biblioteca de l'Escola Politècnica Superior de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG) i la Biblioteca del Campus de Terrassa i es pot consultar a través del web Ciència-ficció a la UPC, on es poden trobar també novetats i recomanacions de professorat especialitzat en aquest gènere.