Aliances Europees d’Universitats: reforçant la societat del coneixement a Catalunya

El rector de la UPC i president de l'ACUP, Daniel Crespo, durant la inauguració del seminari
Descarregar

L'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP), de la qual forma part la UPC, ha organitzat el 13 de setembre a Barcelona un seminari per donar a conèixer les aliances universitàries europees amb participació de les universitats públiques catalanes. La trobada ha coincidit amb el Fòrum d’Aliances Universitàries Europees.

13/09/2023

La consellera d'Acció Exterior i Unió Europea, Meritxell Serret, i el rector de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) i president de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP), Daniel Crespo, han inaugurat el seminari 'Aliances Europees d'Universitats: reforçant la societat del coneixement a Catalunya', que ha tingut lloc el 13 de setembre, de 10 a 14 h, al Hub Social (carrer Girona, 34, Barcelona).

L'objectiu de la trobada, organitzada per l'ACUP, ha estat explorar les potencialitats d’aquests consorcis europeus per tal de generar progrés, benestar i competitivitat a Catalunya. Hi han participat representants d’institucions, empreses, organitzacions de la societat civil i de les universitats. Per part de la UPC, a més del rector, hi ha intervingut la vicerectora de Política Internacional, Lourdes Reig, que ha donat a conèixer l'aliança d'universitats tecnològiques Unite!, de la qual forma part la UPC juntament amb vuit universitats europees més.

El seminari s'ha organitzat en paral·lel al Fòrum d’Aliances Universitàries Europees, impulsat pel Ministeri d’Universitats amb motiu de la presidència espanyola del Consell de la Unió Europea, els dies 14 i 15 de setembre a Fabra i Coats: Fàbrica de Creació de Barcelona (carrer Sant Adrià, 20, Barcelona).

L'European University Initiative de la Comissió Europea té com a principal finalitat fomentar la cooperació i la integració entre les universitats europees. En aquesta línia, promou la creació d'Aliances Europees entre universitats de diferents països de la Unió Europea per afrontar reptes comuns, millorar la qualitat de l'educació superior i generar projectes educatius, científics i d’innovació de gran abast, amb el finançament de la Comissió Europea.

Les universitats catalanes han estat molt actives des de la posada en marxa d'aquesta iniciativa, a través de la qual es beneficien d'oportunitats de mobilitat estudiantil i de personal, d’intercanvi de coneixements i bones pràctiques, del desenvolupament conjunt de programes educatius i recerques col·laboratives i millora de la qualitat.

Així, les Aliances Europees representen una oportunitat per a les universitats catalanes de connectar-se i cooperar amb altres institucions europees, millorar la seva competitivitat i promoure la internacionalització de l'educació superior.