Cetaqua i la UPC organitzen un webinar sobre la COVID-19 i l'anàlisi d'aigües residuals

Experts de diferents disciplines han analitzat, en una conferència 'online' el 2 de desembre, com l'anàlisi de dades i la relació entre el grau d'afectació per la COVID-19 en la població i la concentració de material genètic de SARS-CoV-2 en aigües residuals es converteixen en aliats per anticipar la presa de decisions.

03/12/2020

Cetaqua i el grup de recerca en Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-SC) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) han organitzat, el 2 de desembre, el webinar ‘Lluita contra la COVID-19: anàlisi de dades i d'aigües residuals per a l'alerta primerenca en les poblacions’ .

Aquest webinar està emmarcat en l'acord de col·laboració entre ambdues entitats, l'objectiu de les quals és utilitzar l'anàlisi de dades de concentració de material genètic de virus en aigües residuals i d'incidència de la COVID-19 per proporcionar informació que permeti a les autoritats sanitàries una detecció prematura de brots i una planificació de la gestió de la pandèmia.

La col·laboració entre Cetaqua i el grup BIOCOM-SC ha generat resultats de gran valor per a la gestió de la pandèmia, la qual cosa ha permès per primera vegada determinar la relació entre la proporció de població afectada pel virus i la seva concentració en aigües residuals.

Actualment, després de confirmar que les mesures en aigües residuals anticipen uns dies l'evolució de casos, s'està treballant per comprendre amb quina anticipació es poden generar avisos d'alarma per un creixement sobtat dels valors de concentració. D'aquesta manera, les autoritats sanitàries podran disposar del coneixement necessari per poder anticipar la presa de decisions controlant nous brots amb campanyes de tests massius, entre altres accions.

Aquesta anàlisi serà possible gràcies a les dades de concentració de material genètic del virus en les aigües de drenatge aportades per City Sentinel, la plataforma desenvolupada per Suez España i operativa a diverses ciutats, que ofereix a les administracions públiques un seguiment de l'evolució de la pandèmia en aigües de drenatge urbanes.

El webinar ha comptat amb la benvinguda del rector de la UPC, Francesc Torres, i la participació de Clara Prats, investigadora del grup de recerca BIOCOM-SC; Antoni Trilla, cap del servei de Medicina Preventiva i Epidemiologia de l'Hospital Clínic; Rosa Pintó, catedràtica de Microbiologia de la Universitat de Barcelona (UB); Marina Arnaldos, líder d'activitat d'R+D+i a Cetaqua, i Francisco Gutiérrez, president del Consorci de Gestió del Cicle Integral de l’Aigua del Poniente Almeriense. Tancarà el webinar Carlos Montero, director general de Cetaqua.