El sector tèxtil debat com transitar cap a un model circular de negoci, a la IV Jornada 'Indústria Tèxtil i Sostenibilitat', de l’INTEXTER de la UPC

El 5 novembre, a partir de les 9:30 h, tindrà lloc la IV Jornada 'Indústria Tèxtil i Sostenibilitat' que organitza en format 'online' l’Institut d’Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial de Terrassa (INTEXTER) de la UPC. Aquesta jornada, que enguany s'emmarca en els actes de commemoració del 50è aniversari de la UPC i que es podrà seguir en directe per YouTube, ha esdevingut una cita ineludible entre les empreses i els professionals del sector tèxtil que cerquen maneres d’afrontar el repte de la sostenibilitat per transitar cap a un model circular de negoci.

03/11/2021

La indústria tèxtil és una de les més contaminants del món. Només a Europa es malbaraten 92 milions de tones de roba que podrien continuar sent útils. A partir de l’any 2025, la Unió Europea obliga les ciutats a instal·lar contenidors de roba usada per reciclar-la. Actualment, Espanya ja ha prohibit la crema de residus tèxtils i Àfrica ja ha començat a rebutjar la importació de roba de segona mà europea. En aquest context, la IV Jornada ’Indústria Tèxtil i Sostenibilitat‘, organitzada per l'INTEXTER de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) esdevé una cita obligada per als professionals del sector, que cerquen maneres d’orientar el seu negoci cap a models més sostenibilistes.

Per això, més de 350 empresaris, investigadors, dissenyadors i tècnics del sector tèxtil de tot l’Estat i d’Argentina, prendran part a la jornada, que es podrà seguir en directe per YouTube, i que serà inaugurada pel rector de la UPC, Daniel Crespo; l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart; la directora general d’Indústria de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Mas, i el director de l’INTEXTER, Enric Carrera.

Experiències cap a la transformació del sector tèxtil
El programa inclou diverses ponències com la de Cárol Blázquez, directora d’Innovació i Sostenibilitat d’Ecoalf, primera empresa tèxtil espanyola que ha comptat amb el certificat de ‘B Corporation’: una comunitat formada per més de 40.000 empreses de tot el món que reconeix una activitat econòmica i industrial inclusiva i sostenible.

Després serà el torn de Lenzing, empresa referent en la producció de fibres químiques de base cel·lulòsica com el Tencel. Susana Pérez i Karin Kamph explicaran l’oferta actual d’aquesta empresa de fibres amb baix impacte ambiental, la seva política de sostenibilitat i les tendències de futur.

Tot seguit, Hallotex, empresa tèxtil espanyola ubicada a Mataró que fabrica fils, teixits i peces a partir de matèries primeres reciclades, seguint la filosofia del residu zero i la responsabilitat social, explicarà com són i com estan fabricats els seus productes, les certificacions amb què compten i la seva política de sostenibilitat.

Per la seva part, Enric Carrera, director de l'INTEXTER, presentarà un estudi realitzat per aquest centre de la UPC sobre la composició en fibres de la roba usada recollida als contenidors de Càritas (Formació i Treball). Així mateix, es presentaran en un format breu els darrers resultats de les investigacions i projectes sobre sostenibilitat tèxtil d’aquest institut de recerca.

Al segon bloc de la Jornada, Mireia Cañellas, de la Generalitat de Catalunya, presentarà el ’Pacte per la Moda Circular a Catalunya‘, una innovadora experiència per implicar els diferents actors de la cadena de valor tèxtil a les estratègies de l'economia circular a Catalunya.

Tot seguit, David Alló, responsable de sostenibilitat de la patronal TEXFOR, parlarà de les perspectives europees i realitats actuals en clau de sostenibilitat per a la indústria tèxtil.

Per acabar, Igor González, president de l'associació ECOTEXTIL, presentarà les darreres novetats sobre la regulació del flux tèxtil de l'Avantprojecte de Llei de Residus i Sòls Contaminats. Clouran la jornada Xavier Roca, director de l’Escola Superior d’Enginyeria Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), i José María Mestres, president de TEXFOR.