Conferència de Nadia Pinardi a l'Escola de Camins

Foto de Nadia Pinardi
Descarregar

L'oceanògrafa Nadia Pinardi ha impartit la xerrada a l'Escola de Camins

La professora i oceanògrafa Nadia Pinardi, de la Universitat de Bolonya, ha impartit una conferència sobre com reduir els impactes dels temporals a la costa, el 8 d'abril a l'Escola de Camins de Barcelona de la UPC. Una xerrada associada a la UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development (2021-2030) i a la 2024 Ocean Decade Conference, que té lloc aquesta setmana a Barcelona.

09/04/2024

La conferència de la professora Nadia Pinardi s'ha fet a la sala d’actes José Antonio Torroja de l'Escola de Camins de Barcelona (Edifici C2 del Campus Diagonal Nord, carrer Jordi Girona, 1-3). Ha estat organitzada pel Laboratori d'Enginyeria Marítima (LIM) de la UPC, en el marc de les activitats del 50è aniversari de l’Escola, una conferència associada a l'UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development (2021-2030), i a la 2024 Ocean Decade Conference en la qual participa l'oceanògrafa i també investigadors del LIM.

Els sistemes costaners a Europa i la resta del planeta experimenten una amenaça creixent per la pujada del nivell mitjà del mar i els canvis dels patrons d'onatge que afecten les platges, a conseqüència del canvi climàtic. La combinació d’aquests dos factors en zones costaneres amb una altra rigidesa, com les mediterrànies, que tenen una alta densitat de població i acumulació d’infraestructures, provoca riscos com els que s’han experimentat els darrers dies a la costa catalana, amb platges fortament erosionades i passejos marítims danyats.

No obstant això, hi ha models predictius que permeten fer un pronòstic amb una anticipació de dies per determinar les característiques de l'onatge que arribarà a les platges, els ports i els passejos i reduir, així, els impactes i els costos deguts al temporal. Aquest ha estat el tema de la ponència de l’oceanògrafa Nadia Pinardi a l’Escola de Camins.

El LIM de la UPC també té una trajectòria internacionalment reconeguda en el desenvolupament d'aquests models predictius. Una tecnologia que s’ha provat en el projecte europeu iCoast, dut a terme juntament amb la Generalitat de Catalunya. De la mateixa manera ja comença a existir prou coneixement per augmentar la resiliència natural de les platges sota el canvi climàtic, utilitzant solucions basades en la natura, com les propostes dins del projecte europeu REST-COAST, també liderat pel LIM de la UPC.

Nadia Pinardi (Bolonya, Itàlia, 1956) és investigadora i professora d'Oceanografia del Departament de Física i Astronomia de la Universitat de Bolonya. La seva activitat de recerca va des de les prediccions oceàniques fins a la modelització numèrica de les interaccions fisicobiològiques marines i els contaminants al mar. Doctora en Física Aplicada per la Universitat Harvard, coordina des de mitjans de la dècada del 1990 el desenvolupament i la implementació de l'oceanografia operativa al mar Mediterrani, en el marc de l'estratègia del Sistema Global d'Observació de l'Oceà (GOOS) de la UNESCO. És també copresidenta del Comitè Conjunt d'Oceanografia i Meteorologia Marina de l'Organització Meteorològica Mundial (OMM) i la UNESCO-COI i directora del Grup Nacional d'Oceanografia Operacional a l'Istituto Nazionale di Oceanografia.

Nadia Pinardi va rebre el 2007 la Medalla Fridtjof Nansen de la Unió Europea de Geociències (EGU) per a l'Oceanografia i el 2008 la Medalla Roger Revelle de la UNESCO.

Nadia Pinardi: "Els models predictius poden ajudar a reduir l'impacte del canvi climàtic a la costa"