Un equip del Campus de Terrassa de la UPC determinarà objectivament, per primer cop, el confort tèrmic en les residències de gent gran

Descarregar

Blanca Tejedor, investigadora del GRIC en el mateix projecte, treballant amb un equip avaluador de temperatura

Descarregar

D'esquerra a dreta, Núria Forcada, Marta Gangolells, Miquel Casals i Marcel Macarulla, del Grup de Recerca i Innovació en la Construcció (GRIC), del Campus de Terrassa de la UPC

Un grup d’investigadors i investigadores de la UPC a Terrassa lidera un projecte de recerca mitjançant el qual es determinaran els paràmetres ambientals adequats per a la gent gran i s’establiran quines són les condicions tèrmiques preferibles per aquest col·lectiu. El projecte es desenvolupa conjuntament amb ‘Sanitas Mayores’ i està finançat amb 100.000 euros per la Fundació General CSIC, Cooperación Territorial Europea - Interreg i el Centre Internacional sobre l’Envelliment (CENIE).

25/06/2019

Tot i que el confort tèrmic és determinant per a la salut i la qualitat de vida de les persones grans, actualment no existeixen normatives estatals ni internacionals que defineixin aquest indicador. El procés d’envelliment biològic i els problemes circulatoris minven la capacitat de regular la temperatura corporal de les persones, un fet que provoca la disminució de la sensació tèrmica.

Ara, un equip d’investigadors i investigadores del Grup de Recerca i Innovació en la Construcció (GRIC)   de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), i que són professors de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), posen en marxa un projecte que determinarà de manera objectiva, i per primer cop, els paràmetres que influeixen en el confort tèrmic de la gent gran. Les dades obtingudes permetran el desenvolupament d’un model estadístic que servirà per definir les temperatures de consigna en els diferents espais dels centres d’atenció a la gent gran, en funció de les condicions climàtiques exteriors.

Per obtenir aquestes dades, es realitzaran enquestes a 6.000 persones residents i a 500 professionals de diversos centres de Sanitas Mayores a Barcelona, Tarragona i València. L’enquesta es farà a l’entorn dels tallers que aquestes persones realitzen habitualment i en col·laboració amb les i els terapeutes ocupacionals dels mateixos centres. Les preguntes seran directes i de fàcil comprensió que faran referència a la percepció de temperatura en el moment i lloc precisos on es trobi la persona. Segons explica la coordinadora del projecte, la professora i investigadora de l’ESEIAAT Núria Forcada, “aquesta metodologia evita possibles biaixos en les respostes, ja que una part de les persones residents als centres Sanitas Mayores presenten algun tipus de deteriorament cognitiu i aquest fet podria incidir en la comprensió de les preguntes i en la capacitat de resposta”.

David Curto, responsable de la Direcció Asistencial de Sanitas Mayores, assenyala: “En els nostres centres residencials i centres de dia apostem pels més alts estàndards de qualitat assistencial, i treballem per oferir als nostres residents la millor qualitat de vida possible. Per això, considerem important participar en aquest tipus d’estudis que treballen per conèixer les millors condicions per a la cura de la gent gran”.

La sensació tèrmica, resultat de diferents indicadors
Per determinar objectivament la sensació tèrmica, l’equip d’investigació de la UPC monitoritzarà al llarg d’un any les condicions ambientals interiors i exteriors de diversos espais de cadascun dels edificis a analitzar. Per fer-ho, s’utilitzaran sondes de temperatura i humitat relativa a dins i fora de l’edifici, un sensor de velocitat de l’aire a l’interior, i un sensor de globus per recollir informació sobre la calor que absorbeixen o emeten tots els elements que hi ha a la sala, com ara mobiliari, parets, finestres i, fins i tot, les mateixes persones.

I és que aspectes com el pes, l’alçada, l’índex de massa corporal, la vestimenta o l’activitat que realitzen les persones condicionen la seva sensació tèrmica. L’anàlisi d’aquesta informació, juntament amb les dades recollides pels sensors i a partir de les enquestes permetrà desenvolupar el primer model estadístic de confort tèrmic específic per a la gent gran.

Per avaluar la influència del clima en el confort tèrmic, els resultats es compararan amb els que obtindrà l’Instituto de Saúde Pública da Universidade do Porto (ISPUP), que analitzarà altres centres residencials per a gent gran ubicats a l’àrea metropolitana de la ciutat portuguesa.

L’equip d’investigadors d’aquest projecte està coordinat per Núria Forcada i l’integren Miquel Casals, Marta Gangolells, Marcel Macarulla, Xavier Roca i Blanca Tejedor. El treball està finançat amb 100.000 euros per la Fundació General CSIC, Cooperación Territorial Europea - Interreg i el Centre Internacional sobre l’Envelliment (CENIE).