L’investigador Corrado Altomare rep una beca Leonardo per estudiar com poden afectar els forts onatges els passejos marítims

Descarregar

L'investigador Corrado Altomare, al Canal d’Investigació i Experimentació Marítima (CIEM) del Laboratori d'Enginyeria Marítima de la UPC. Imatge: Fundación BBVA.

Un tramo del canal de simulación CIEM, una infraestructura del Laboratorio de Ingeniería Marítima de la UPC.
Descarregar

Els assajos es faran al canal de simulació CIEM, una infraestructura del Laboratori d’Enginyeria Marítima de la UPC.

Beques per potenciar la recerca científica
Les Beques Leonardo s’atorguen a investigadors entre 30 i 45 anys, i tenen com a objectiu premiar projectes individuals, dirigits per professionals que es troben en un moment decisiu de les seves carreres, perquè puguin dur a terme la seva recerca amb més flexibilitat. A la convocatòria d’enguany, de les 1.116 sol·licituds presentades, només han obtingut la beca 58 projectes.

Corrado Altomare, investigador Ramón y Cajal al Laboratori d’Enginyeria Marítima de la UPC, ha obtingut una Beca Leonardo de la Fundació BBVA per estudiar com els episodis de forts onatges, causats pel canvi climàtic i l’augment del nivell del mar, poden afectar els passejos marítims.

13/11/2023

Construccions rígides construïdes al final de platges de sorra, especialment vulnerables a l'augment del nivell del mar i als onatges extrems causats pel canvi climàtic. Així són els passejos marítims que trobem a la costa catalana i a l’est peninsular: estructures que cada cop estan més exposades a possibles inundacions i fenòmens meteorològics extrems.

“Els passejos marítims es van dissenyar en un escenari completament diferent de l'actual. Ara, amb el canvi climàtic, temporals com el Glòria seran més freqüents i intensos. Cal tenir una eina que permeti preveure les conseqüències d'aquests ultrapassaments —el cabal d’aigua que passa per sobre d’una estructura costanera— i si poden posar en risc persones i immobles”, explica Corrado Altomare, investigador Ramon y Cajal del Laboratori d’Enginyeria Marítima (LIM) de la UPC. Corrado forma part del Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental i és professor de l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB).

Aquest és l’objectiu d’OVERPROET (Semi-empirical model of wave OVERtopping of seafront PROmenades with Emergent Toe), el projecte de recerca presentat per Altomare i pel qual ha obtingut una Beca Leonardo de la Fundació BBVA. Durant 18 mesos, estudiarà com els episodis de forts onatges poden afectar els passejos marítims i desenvoluparà models de predicció de l’ultrapassament d’aquest onatge davant de diferents escenaris climàtics, per augmentar la seguretat de les infraestructures i reduir possibles riscos per a la ciutadania.

Experiments al canal d’onatge
“Els passejos marítims de la costa peninsular són, en la gran majoria, estructures de formigó que tenen, al seu peu, una platja. Es tracta de sistemes molt complexos i cal estudiar com es comporten davant de diferents escenaris, també episodis extrems”, explica Altomare. Per fer aquest estudi es faran, primer, assajos físics en el Canal d’Investigació i Experimentació Marítima (CIEM), una infraestructura del Laboratori d’Enginyeria Marítima que forma part de la infraestructura de recerca MARHIS (Maritime Aggregated Research Hydraulic Infrastructures) del Ministeri de Ciència i Innovació.

Els experiments es basaran en casos reals, detalla l’investigador: Al canal d’onatge es faran assajos experimentals amb una geometria propera a un passeig marítim de la costa catalana”. Aquests resultats experimentals es combinaran amb simulacions numèriques, utilitzant el model de partícules DualSPHysics, que permetran adaptar els resultats a diferents escenaris, “per cobrir el ventall de casos que es pugui donar a la costa espanyola”, afegeix. Finalment, utilitzant avançades tècniques de regressió polinomial, es realitzaran formulacions semi-empíriques per al càlcul de l’ultrapassament de l’onatge per a aquest tipus d'estructures.

D’aquesta manera es cobrirà un buit important en l'estat de l'art d’aquest àmbit. I és que, fins al moment, no s’han desenvolupat models per estudiar i predir les conseqüències de fenòmens meteorològics extrems en aquest tipus de construccions.

L'augment del nivell del mar, un dels efectes del canvi climàtic

Els mars i oceans absorbeixen la major part de la calor generada per l'escalfament global. La pujada del nivell del mar s'ha accelerat en les darreres dècades a causa d'un desglaç més gran a les regions polars del planeta. Les darreres dades de l'Organització Meteorològica Mundial mostren que la mitjana global del nivell marí ha assolit un nou rècord el 2021, amb una mitjana que ha augmentat en 4,5 mil·límetres l'any durant el període del 2013 al 2021.

A l'Informe Especial sobre l'Ocèa i la Criosfera en un Clima de Canvi, elaborat pel Grup Intergovernamental d'Experts sobre el Canvi Climàtic (IPCC). alerta que, d'aquí a 2100, el nivell del mar podria arribar a registrar una elevació, aproximadament, d'entre 30 cm i 60 cm, fins i tot aconseguint una reducció dràstica de les emissions de gasos d'efecte hivernacle i mantenint l'escalfament global molt per sota de 2°C. Si les emissions continuen augmentant amb força, la pujada del nivell de les aigües podria oscil·lar de 60 cm a 110 cm.

Un estudi, liderat per l’Instituto Español de Oceanografía (IEO-CSIC), alertava recentment que el ritme amb què augmenta el nivell del mar a Espanya s’ha duplicat els darrers 20 anys: mentre que aquest increment era d'1,6 mil·límetres per any des del 1948 fins al 2019, a partir de 2019 el ritme en què s’incrementa és de 2,8 mil·límetres per any, gairebé el doble.