Creen una plataforma virtual amb materials per a l’ensenyament de les matemàtiques en les enginyeries

Descarregar

Acte de reconeixement als nou estudiants de la UPC que han participat en la validació dels materials desenvolupats

Descarregar

Un moment de l'acte virtual de lliurament de premis

Un consorci de sis universitats europees, entre les quals s’inclou la UPC, ha dissenyat un curs d'introducció a l'àlgebra lineal per a estudiants d’enginyeria. És un dels resultats del projecte EngiMath, que treballa en el desenvolupament d’una plataforma virtual, a Moodle, amb recursos pedagògics en set idiomes per a l’ensenyament de les matemàtiques en les enginyeries. En el marc d'aquest projecte, dos estudiants de la UPC han guanyat una competició internacional sobre reptes matemàtics.

30/07/2021

L’objectiu del projecte europeu EngiMath–Mathematics on-line learning model in Engineering education , en el qual participa la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), és compartir experiències d’avaluació i tècniques pedagògiques orientades a la docència de les matemàtiques en el context dels estudis d’enginyeria i definir un model d’aprenentatge online. Per aconseguir-ho, sis universitats i centres de recerca europeus treballen en el desenvolupament d’un entorn virtual interactiu amb material docent en set idiomes, inclosos el català i el castellà.

La primera acció realitzada en el marc d’aquest projecte, que està finançat pel programa europeu Erasmus+, ha estat el disseny d’un curs bàsic d’àlgebra lineal. Amb aquest material, s’estableixen objectius pedagògics comuns i s’implanta un model compartit d’avaluació en línia de les matemàtiques, amb la finalitat d’implicar més l’estudiantat en el procés d’aprenentatge i d’identificar les necessitats en aquest àmbit en el context de les enginyeries. Així, el programa proporciona una informació molt valuosa per al disseny pedagògic de materials innovadors que facilitin una experiència interactiva immersiva per a estudiants i acadèmics.

A més de la UPC, participen la TTK University of Applied Sciences (Estònia), que lidera la iniciativa; el Letterkenny Institute of Technology (Irlanda); l’Instituto Politécnico do Porto (Portugal); la Technical University of Cluj-Napoca (Romania), i la Koszalin University of Technology (Polònia).

A la UPC, la iniciativa està coordinada pel professor del Departament de Matemàtiques Carles Serrat, investigador del Grup de Recerca en Bioestadística i Bioinformàtica (GRBIO), i compta amb la participació de Maria Montserrat Bruguera i Chara Pantazi, professores del Departament de Matemàtiques; Maria Rosa Estela, professora del Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental, i Marc Alier, professor del Departament d'Enginyeria de Serveis i Sistemes d’Informació i sotsdirector de l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE)  de la UPC.

Dos estudiants de la UPC guanyen el concurs EngiMath
David Bonet, estudiant del grau en Enginyeria Civil  a l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB), i Yaoyao Zhao, estudiant del grau en Enginyeria en Geoinformació i Geomàtica a l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona, han quedat en primer i segon lloc, respectivament, d'una competició internacional organitzada en el marc del projecte EngiMath i que va tenir lloc del 28 de juny al 2 de juliol de forma telemàtica.

Els objectius de la iniciativa eren promoure la mobilitat −truncada amb motiu de la pandèmia per la COVID-19−, fomentar el treball en equip internacional i el gust per les matemàtiques a l’enginyeria. Tres estudiants de cadascuna de les sis universitats que integren el consorci han participat en aquest concurs, on havien de resoldre set reptes matemàtics diferents, relacionats amb àlgebra i lògica, tant de forma cooperativa amb altres representants internacionals com també de forma individual.

El 22 de juliol passat, la UPC, a través del vicerectorat de Docència i Estudiantat, va fer un acte de reconeixement als nou estudiants de la UPC que han participat en la validació dels materials desenvolupats i, en particular, als tres que han representat la UPC en la competició.

El projecte europeu EngiMath finalitza el 31 d’agost, tot i que, pels bons resultats obtinguts, les universitats participants consideren ampliar i renovar el projecte amb altres continguts relacionats amb les matemàtiques. En particular, el node UPC es planteja poder-ne fer un ús massiu i adaptat en el context de les escoles i facultats de la Universitat el proper curs 2021-2022.