Desenvolupen una tecnologia innovadora per aprofitar l’excés d’energia generat per les plaques solars

Descarregar

El dispositiu aprofita l'excés d'energia generat a les plaques solars

Descarregar

Part de l’equip del projecte, treballant sobre el terreny a L’Esquirol, municipi osonenc on s'ha dut a terme una prova pilot de la tecnologia

Centre de recerca especialitzat en electricitat

El Centre d’Innovació Tecnològica en Convertidors Estàtics i Accionaments (CITCEA) és un centre de recerca i innovació tecnològica de la UPC creat el 2001, especialitzat en l'àmbit de l'energia elèctrica i l'electrònica industrial i forma part del Centre d'Innovació i Tecnologia (CIT-UPC). És membre de la xarxa TECNIO d'ACCIÓ  i està reconegut com a grup de recerca per part de l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) de la Generalitat de Catalunya.

Les capacitats d'aquest centre van des del disseny d'equips basats en l'electrònica de potència per a aplicacions de generació, transport, distribució i ús de l'energia elèctrica, fins a sistemes de gestió i eficiència energètica fent servir tècniques d'optimització, machine learning i intel·ligència artificial.

El Centre d’Innovació Tecnològica en Convertidors Estàtics i Accionaments (CITCEA) de la UPC ha desenvolupat un dispositiu que permet gestionar els fluxos d'energia elèctrica que es generen entre els panells solars, els consums i el conjunt de convertidors i bateries, per fer-los més eficients i respectuosos amb el medi ambient. L'equip s'ha desenvolupat en el marc del projecte europeu RESOLVD.

18/02/2021

L’objectiu del projecte internacional Renewable penetration levered by Efficient Low Voltage Distribution grids (RESOLVD) és avançar en la gestió de la xarxa elèctrica de baixa tensió i dels fluxos d’energia. El Centre d’Innovació Tecnològica en Convertidors Estàtics i Accionaments (CITCEA) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ha desenvolupat un dispositiu denominat Power Electronic Device (PED-dispositiu d’electrònica de potència), que permet gestionar diferents tecnologies d’emmagatzemament amb un sol equip basat en una tecnologia avançada d’electrònica de potència. El nou dispositiu es connecta, estratègicament, a la xarxa de distribució i permet gestionar els fluxos d’energia elèctrica que es generen entre els panells solars, els consums i el conjunt de convertidors i bateries, per fer-los més eficients i respectuosos amb el medi ambient.

L’energia generada localment es pot aprofitar millor gràcies a la capacitat d’emmagatzemar l’excés de producció i alliberar-lo, més tard, durant els moments en què sigui necessari, segons els sistemes de gestió de la zona i aprofitant els pics de generació de les fotovoltaiques.

Participació de socis de cinc països europeus
El projecte està coordinat pel grup de recerca d’Enginyeria de Control i Sistemes Intel·ligents (eXiT), integrat a l’Institut d’Informàtica i Aplicacions de la Universitat de Girona (UdG), i desenvolupat juntament amb socis de cinc països europeus. A més del CITCEA de la UPC, hi participen la distribuïdora d’energia elèctrica Estabanell Distribució, el centre de recerca Joanneum Research (Àustria), l’empresa del sector TIC Intracom Telecom (Grècia), l’empresa Comsensus (Eslovènia) i el centre d’innovació Smart Innovation Norway (Noruega). El projecte ha tingut una durada de tres anys i mig i ha estat finançat amb fons de la Comissió Europea, en el marc del programa Horitzó 2020.

Estabanell ha liderat la integració de tots els components físics, així com de la tecnologia. Aquesta ha estat validada en un pilot al municipi de L’Esquirol (Osona), dins la xarxa de distribució d’Estabanell a nivell de baixa tensió, que és el segment de la xarxa que connecta llars i negocis amb l’energia elèctrica. En concret, el sistema ha permès validar com gestionar les fonts renovables fotovoltaiques i la mobilitat elèctrica amb els consums dels usuaris.

A més de la coordinació del projecte, la tasca del grup eXIT s’ha centrat a desenvolupar els algorismes per la predicció de la demanda i generació diària d’energia i la posterior planificació de la càrrega i descàrrega de les bateries. L’anàlisi d’aquestes dades fa possible anticipar els problemes de congestió a la xarxa o les variacions de la tensió que poden afectar la qualitat del subministrament en el consumidor.

El projecte culminarà amb el RESOLVD Final Event, una jornada que aplegarà tots els socis per compartir els resultats de la recerca i analitzar les oportunitats de futur que obre aquest avenç tecnològic. La trobada tindrà lloc el dia 23 de febrer, en format virtual, i serà oberta a tothom.