L’optometrista Donald R. Korb, futur doctor ‘honoris causa’ per la UPC

Descarregar

Retrat de Donald R. Korb

La UPC investirà doctor ‘honoris causa’ l’optometrista Donald R. Korb, pioner a posar en evidència el caràcter majoritàriament evaporatiu de l’ull sec i un referent en el camp de les lents de contacte i la superfície ocular. La proposta, aprovada pel Consell de Govern el 22 de febrer, ha estat impulsada per la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) de la UPC. El professor de la FOOT Jaume Pujol exercirà de padrí durant l’acte d’investidura, que tindrà lloc el proper 30 de maig, a les 11.30 hores, a l'Auditori de l'edifici Vèrtex (plaça Eusebi Güell, 6, Barcelona).

17/05/2018

Donald R. Korb, llicenciat al New England College of Optometry (NECO)  de Boston, als Estats Units (EUA), és un reconegut professor, investigador, inventor i clínic aclamat internacionalment. Destaca la seva aportació a la recerca i el desenvolupament d’eines de diagnosi i tractament de l’ull sec. A més de comptar amb més d'un centenar de publicacions i amb una seixantena de patents, Korb va ser el primer en incidir en el caràcter majoritàriament evaporatiu de l’ull sec, causat per la producció de greixos a la superfície més externa de la llàgrima. Korb va ser la persona que va etiquetar aquest ull sec com evaporatiu i va trobar l’origen a la disfunció de les glàndules de Meibomi de dins les parpelles. Aquest descobriment ha obert la via a noves formes de tractament, específiques per a l’ull sec evaporatiu, amb la conseqüent millora en la qualitat de vida d’un nombre molt elevat de pacients.

Korb també es va adonar que la incomoditat que experimenten molts usuaris de lents de contacte troba la seva causa en el fregament d’una zona molt reduïda de la parpella superior sobre la superfície de la lent, principalment en els casos que aquesta lent es troba poc hidratada o quan l’usuari no té la cura necessària en els processos de neteja i manteniment. En aquest sentit, va avançar el terme lid wiper epitheliopathy per descriure els desperfectes ocasionats pel fregament mecànic en aquesta zona de parpella i ho va relacionar amb l’abandó en l’ús de lents de contacte i amb els símptomes de sequedat ocular.

Les contribucions de Korb han ajudat a la cura de més de 50 milions de pacients amb lents de contacte i desenes de milions de pacients amb ull sec.

Professor clínic a l’Escola d’Optometria de la Universitat de Califòrnia, a Berkeley (EUA) des de fa 22 anys, ha col·laborat també com a docent en centres de prestigi del país nord-americà, com són la Boston University School of Medicine; el mateix NECO i el Schepens Eye Research Institute, també amb seu a Boston i adscrit a la Harvard Medical School.

També ha estat fundador o cofundador de cinc empreses de recerca, entre les quals s'inclou TearScience, que des del 2005 centra la seva activitat al desenvolupament de mètriques i tractaments per a l’ull sec evaporatiu.

La tasca d'aquest científic ha rebut mig centenar de distincions, entre les quals destaquen la de ser membre del National Optometry Hall of Fame o guardons com la medalla anual Donald R. Korb de l'Associació Optomètrica Americana; el premi Fundador de l’Acadèmia Americana d'Optometria; la medalla de recerca de la Societat Internacional per a la Investigació de Lents de Contacte; la medalla BCLA de l’Associació Britànica de Lents de Contatce, la medalla presidencial del NECO i dos doctorats honorífics.

La trajectòria de Korb està, per tant, reconeguda a escala mundial tant per part del món acadèmic, com professional i és un referent en el camp de les lents de contacte, l’ull sec i la superfície ocular. Les seves aportacions formen part del temari de nombroses assignatures del grau en Òptica i Optometria i han esdevingut objecte i punt de partida de múltiples treballs de fi grau i de fi de màster; així mateix, han donat peu, de forma directa o indirecta, a diverses tesis doctorals, en curs o futures.

La proposta d'aquest doctorat honoris causa ha estat impulsada per la FOOT i compta amb el suport dels tres professors distingits per aquesta Facultat amb el guardó d’Optometrista de l’Any: James Wolffsohn, de l’Aston University (Regne Unit); Manuel González‐Méijome, de la Universidade do Minho (Portugal), i Lyndon Jones, de la University of Waterloo (Canadà). Jaume Pujol,  professor de la FOOT i  investigador del Departament d’Òptica i Optometria, exercirà de padrí i llegirà els mèrits de Donald R. Korb durant l’acte d’investidura.

Fins al moment, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha reconegut amb el títol de doctor o doctora ‘honoris causa’ a 33 personalitats, distingides per les aportacions que han fet en diversos àmbits o per tenir un fort compromís social. Els propers mesos la UPC també investirà com a doctora ‘honoris causa’ a la científica computacional, matemàtica i enginyera de sistemes nord-americana Margaret Hamilton, pionera en la utilització del terme 'enginyeria del software', ara fa 50 anys, durant les primeres missions Apol·lo de la NASA.

Més informació: