La científica computacional Margaret Hamilton serà investida doctora 'honoris causa' per la UPC

Descarregar

Margaret Hamilton, enginyera de sistemes responsable del desenvolupament del software de navegació 'on-board' per al Programa Espacial Apollo.

Descarregar

Coneguda com 'l'enginyeria que ens va portar a la Lluna', Margaret Hamilton posa al costat de la columna de volums que recullen el codi de la missió Apollo 11 (1969)

Descarregar

Margaret Hamilton, retratada per Daphne Weld Nichols (1995)

La UPC investirà, el 18 d'octubre, doctora 'honoris causa' la científica computacional, matemàtica i enginyera de sistemes nord-americana Margaret Hamilton, pionera en la utilització del terme 'enginyeria del software', ara fa 50 anys, durant les primeres missions Apollo de la NASA. La proposta ha estat impulsada per la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB) i s’emmarca en la celebració del 40è aniversari del centre. L'acte coincideix amb la celebració del primer Barcelona Grad Cohort Workshop.

07/10/2018

La investidura de la científica computacional, matemàtica i enginyera de sistemes Margaret Hamilton com a doctora 'honoris causa' de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) tindrà lloc dijous, 18 d'octubre, a les 11.30 hores, a l'Auditori de l'edifici Vèrtex (plaça Eusebi Güell, 6, Barcelona). L'obertura i la clausura de l'acte, que es podrà seguir en directe, anirà a càrrec del rector de la UPC, Francesc Torres. La secretària general de la UPC, Marta de Blas, serà l'encarregada de la lectura de l'acord del Consell de Govern per atorgar l'honoris causa a Hamilton mentre que la professora de la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB) Núria Castell, que actuarà com a padrina i llegirà els mèrits de la científica nord-americana.

L'acte també comptarà amb diverses interpretacions musicals de la Coral Parc Mediterrani de la Tecnologia, la Coral de Arquitectura, el Cor Ol·lari de la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME), la Coral Gaudeamus de l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) i l'Orquestra de la UPC.

Margaret Hamilton
(Indiana, Estats Units) va ser directora de la Divisió d’Enginyeria del Software del Laboratori d’Instrumentació del Massachusetts Institute of Technology (MIT) dels Estats Units, on va liderar el desenvolupament del software de navegació on-board per al Programa Espacial Apollo. Gràcies als principis de disseny que hi va aplicar, es van poder resoldre els problemes en l’ordinador de navegació amb què es van trobar els astronautes de la missió Apollo 11 en el moment de l’allunatge i que van permetre l’arribada de l'home a la Lluna.

Hamilton també va ser fundadora i directora executiva de Hamilton Technologies, Inc. (1986), a Cambridge, la companyia que va desenvolupar el Llenguatge Universal de Sistemes i la teoria matemàtica en què es basa —Development Before the Fact (DBTF)— per a sistemes de disseny de programari. El 22 de novembre del 2016, Hamilton va rebre la Medalla Presidencial de la Llibertat, entregada pel president dels Estats Units, Barack Obama, pel desenvolupament del software de les missions Apollo.

Amb aquest honoris causa es vol fer un reconeixement a la pionera en la utilització del terme ‘enginyeria del software’, ara fa 50 anys, durant les primeres missions Apollo. Hamilton va donar prestigi a la tasca de desenvolupament de software, posant-la al mateix nivell d’importància que el disseny del software o l’enginyeria del hardware. Els conceptes, models i tècniques que va desenvolupar van ser la base del disseny de programari altament fiable. Les aportacions de Hamilton no només han estat clau en l’àmbit de la informàtica sinó també en el món de l’aeronàutica.

També vol ser un homenatge a una dona que va treballar en un entorn totalment masculí i que va impulsar la presència de les dones en el camp de la informàtica. La proposta ha estat impulsada per la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB) i té el suport de l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC), l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), el Departament d’Enginyeria de Serveis i Sistemes d’Informació de la UPC i el Departament d’Informàtica del Swiss Federal Institute of Technology Zurich (ETH Zurich).

Barcelona Grad Cohort Workshop
Els dies 18 i 19 d'octubre, coincidint amb l'acte d'investidura de Margaret Hamilton, la UPC també acollirà la primera edició del Barcelona Grad Cohort Workshop (BGCW). El BGCW neix amb l'objectiu d'iniciar una sèrie de trobades anuals de graduades en l'àmbit de la informàtica per tal de contribuir a visibilitzar la dona en aquest àmbit, crear un espai per fer xarxa entre dones amb interessos comuns, oferir a les participants les diverses perspectives professionals que existeixen i fomentar el seu desenvolupament professional.

Adreçat a estudiantes de màster o doctorat en Enginyeria Informàtica, el workshop està organitzat per la FIB i la Comissió de Gènere Dones-COEINF del Col·legi Oficial d’Enginyeria en Informàtica de Catalunya.

Campanya #mésDonesUPC
Cada setmana, des del dia 6 de març (coincidint amb la celebració, el 8 de març, del Dia Internacional de les Dones), s'ha donat visibilitat, mitjançant el perfil institucional a Twitter @la_UPC, del talent femení de la Universitat: investigadores que lideren projectes de recerca, professores que destaquen per alguna activitat de docència innovadora, professionals que impulsen projectes innovadors en la gestió de la Universitat, estudiants que participen en projectes singulars o alumni que destaquen en l’àmbit professional.

Amb l’etiqueta #mésDonesUPC, la campanya s'ha plantejat com un compte enrere fins a l’acte d’investidura de Margaret Hamilton com a doctora honoris causa per la UPC.

Més informació: