Dones referents, el mascaró de proa per celebrar el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència a la UPC

Tercera edició del programa ‘Aquí STEAM UPC’

Més enllà de la commemoració de l’11-F, la UPC continua desenvolupant aquest curs el programa ‘Aquí STEAM UPC’, una iniciativa per atraure talent femení als estudis científics i tecnològics i trencar estereotips i rols de gènere entre l’alumnat de primària i secundària de Catalunya. En aquesta tercera edició, hi participen 23 centres educatius de de Barcelona, Corberà de Llobregat, Castelldefels, Cornellà, Vilanova i la Geltrú, La Bisbal del Penedès, Sant Cugat, Puig Reig i Betrén.

El programa, que en les edicions anteriors va arribar a 2.800 nenes i nens de centres educatius d’arreu de Catalunya, compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona i és una de les estratègies de la UPC, en el marc del Pla de promoció dels estudis i el III Pla d'Igualtat de Gènere, encaminades a atraure el talent de les dones i corregir els biaixos de gènere.

Més talent femení als estudis de grau

Segons les dades de matrícula, el percentatge de noies que trien estudiar a la UPC ha passat del 25 % al 30 % en cinc anys, unes dades que suposen un increment de 5 punts en els darrers cinc cursos. Aquest curs 2021-2022, 1.514 noies han triat començar un grau universitari a la UPC, una universitat que concentra al voltant del 80 % dels estudis STEAM a Catalunya.

La UPC se suma de nou a la commemoració de l’11 de febrer, Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, amb activitats diverses que tenen lloc, en línia i presencialment, a diversos campus de la UPC. La visibilització de la tasca que duen a terme investigadores, professores o emprenedores en els àmbits de les ciències, l’enginyeria, la tecnologia i l’arquitectura, per inspirar a les generacions més joves, marca gran part de les iniciatives programades per a aquests dies.

10/02/2022

Exposicions, conferències, taules rodones, seminaris o la divulgació de recursos sobre el paper de les científiques, investigadores, enginyeres, arquitectes o tecnòlogues, són algunes de les iniciatives organitzades per centres docents, campus i serveis de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, que es commemora l’11 de febrer.

Gran part de les accions programades estan orientades a fer més visible el talent femení, a posar en valor el treball de les dones en les àrees STEAM (per les seves sigles en anglès de ciències, tecnologia, enginyeria, arts –que inclou arquitectura, urbanisme i edificació– i matemàtiques) i apropar els estudis politècnics a les dones joves. La finalitat: fomentar vocacions entre les nenes i les noies en i trencar el biaix de gènere en aquestes disciplines, en els quals la presència de les dones encara és minoritària a la Universitat.

El ventall d’activitats i iniciatives que tenen lloc aquests dies es poden consultar al portal Igualat de gènere a la UPC i es difonen per les xarxes socials amb l’etiqueta #11F2022.

Dones referents
En aquesta línia, una de les iniciatives de la UPC és la difusió, a través del web i d’Instagram, del portal Dones referents en docència, que mostra les aportacions rellevants que han fet dones d’arreu del món i al llarg de la història en els àmbits d’estudi de la Universitat: des de l’Ada Lovelace, considerada la primera dona programadora informàtica, fins a la Zara Hadid, primera dona en guanyar el premi Pritzker d’Arquitectura. Una iniciativa oberta que es va alimentant en el temps.

També a través de les xarxes socials, en aquest cas de Twitter, la UPC ha apostat per aflorar el talent femení en el marc de la campanya #mésDonesUPC. Coincidint amb l’11-F, sota aquesta etiqueta es difondrà el testimoni de diverses estudiants i professores de la Universitat en què expliquen la seva experiència i encoratgen les nenes a triar una carrera en l’àmbit de les STEAM.

La iniciativa #mésDonesUPC, que aquest any arriba a la tercera edició, es posava en marxa el 6 de març del 2018, coincidint amb la celebració del Dia Internacional de les Dones, amb l’objectiu de donar visibilitat al talent femení de la Universitat. Quasi quatre anys, i amb més d’un centenar de #mésDonesUPC destacades, la campanya continua en marxa per seguir fent visibles dones referents en els àmbits de l’enginyeria, l’arquitectura, les ciències i la tecnologia.

Una part d’aquestes dones vinculades a la UPC també són protagonistes de la nova edició de les xerrades #100tífiques, organitzada per tercer any consecutiu per la Fundació Catalana per la Recerca amb motiu de l'11-F i que tenen lloc aquest dia en modalitat virtual i presencial. Per part de la UPC, participen en aquesta iniciativa les professores i investigadores Marta Casanellas, del Departament de Matemàtiques; Ester Comellas, Pilar Gil, Laura González, del Departament de Física; Laia Ferrer, del Departament d’Enginyeria Mecànica; Eva González, Irene Josa, Eva Oller, Núria Mercè Pinyol i Enrica Uggetti, del Departament d’Enginyeria Civil i Ambiental; Laia Haurie, del Departament de Tecnologia de l'Arquitectura; Blanca Marin, del Centre de Recerca Aplicada en Hidrometeorologia (CRAHI), Nuria Pérez, del Departament d'Estadística i Investigació Operativa; Núria Salán, del Departament de Ciència i Enginyeria dels Materials, i Cristina Corchero, del Departament d'Estadística i Investigació Operativa i investigadora de l'Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC).

Programa i notícies relacionades